Deprecated: Required parameter $attr follows optional parameter $output in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php on line 164 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 {"id":2371,"date":"2020-03-02T19:29:50","date_gmt":"2020-03-02T18:29:50","guid":{"rendered":"http:\/\/lixen.dk\/?p=2371"},"modified":"2020-06-06T19:31:50","modified_gmt":"2020-06-06T17:31:50","slug":"analyse-influencere-kan-straffes-for-falske-foelgere-paa-instagram","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/lixen.dk\/analyse-influencere-kan-straffes-for-falske-foelgere-paa-instagram\/","title":{"rendered":"Analyse: Influencere kan straffes for falske f\u00f8lgere p\u00e5 Instagram"},"content":{"rendered":"
Influencer-marketing er p\u00e5 f\u00e5 \u00e5r blevet big business, men bag de kul\u00f8rte billeder befinder der sig et hav af falske profiler, der er blevet sat i verden for at pynte f\u00f8lgertal. For fremtiden kan det have juridiske konsekvenser for de influencere, der har k\u00f8bt sig til falske f\u00f8lgere. Det fort\u00e6ller juridisk professor Sten Schaumburg-M\u00fcller.<\/b><\/p>\n
17,5 tusind f\u00f8lgere. Det h\u00f8je tal markeret med fed skrift springer i \u00f8jnene og er det f\u00f8rste, man bliver m\u00f8dt af, n\u00e5r man trykker ind p\u00e5 Stine Gammelbys Instagramprofil. Den store f\u00f8lgerskare tiltr\u00e6kker virksomheder, der gerne vil reklamere for deres produkter gennem hendes feed og stories.\u00a0<\/span><\/p>\n \u00bbEn virksomhed kontakter en person, alt efter hvor mange f\u00f8lgere personen har, og der er jo ogs\u00e5 forskel p\u00e5, hvad jeg bliver tilbudt, fremfor en, der har 5000 f\u00f8lgere,\u00ab fort\u00e6ller Stine Gammelby.<\/span><\/p>\n Influencermarketing er p\u00e5 f\u00e5 \u00e5r blevet en guldgrube for virksomheder. Det personlige ansigt udadtil g\u00f8r produktet attraktivt for potentielle kunder og har skabt en milliardindustri.\u00a0<\/span><\/p>\n Influenceren kan gennem samarbejdet med en virksomhed f\u00e5 tilsendt pengebel\u00f8b eller sponsorerede varer, de efterf\u00f8lgende skal reklamere for p\u00e5 deres profil. Bel\u00f8bet for et samarbejde bestemmes ud fra antallet af f\u00f8lgere, influencerens profil har.\u00a0<\/span><\/p>\n Dette tal kan for\u00f8ges drastisk – man beh\u00f8ver ikke engang at n\u00e5 ud til \u00e6gte mennesker. Der findes flere danske hjemmesider, der tilbyder salg af f\u00f8lgere til Instagramprofiler.\u00a0<\/span><\/p>\n Salget af falske f\u00f8lgere er et problem for de virksomheder, der indg\u00e5r samarbejde med influencers. Indg\u00e5r de samarbejde med en profil, der har snydt sig til et h\u00f8jt f\u00f8lgertal, betales et stort bel\u00f8b for annoncer til mennesker, der ikke eksisterer. Dette betyder, at flere virksomheder er begyndt at kr\u00e6ve analyser fra de influencers, der skal reklamere for deres produkter. Dette er Stine Gammelby st\u00f8dt p\u00e5 flere gange, n\u00e5r en virksomhed har \u00f8nsket at indg\u00e5 et samarbejde.\u00a0<\/span><\/p>\n \u00bbDe beder om at f\u00e5 analyser af min profil. Typisk siger de: \u2018Send lige analyser af dine billeder og din profil, s\u00e5 vi kan se, hvor mange vi n\u00e5r ud til,\u00ab fort\u00e6ller hun.<\/span><\/p>\n Virksomhederne kan ogs\u00e5 v\u00e6lge at benytte sig af bureauer, der p\u00e5 forh\u00e5nd har unders\u00f8gt influencernes kredibilitet<\/span>.<\/span><\/p>\n Strafbar praksis \u00bbDet kan v\u00e6re et brud p\u00e5 tre m\u00e5der.\u00ab\u00a0<\/span><\/p>\n Det er Sten Schaumburg-M\u00fcllers opfattelse, at influencere, der k\u00f8ber sig til falske f\u00f8lgere, bryder markedsf\u00f8ringsloven. For det f\u00f8rste er det vildledende markedsf\u00f8ring, n\u00e5r influencere indg\u00e5r samarbejde med virksomheder, der tager sit afs\u00e6t i en misvisende f\u00f8lgerskare.<\/span><\/p>\n \u00bbDen anden er i forhold til dem, der betaler for annoncer. Er de blevet vildledt eller bedraget p\u00e5 en m\u00e5de, s\u00e5 de kan kr\u00e6ve penge tilbage? De har betalt for en annonce, ligesom man betaler Politiken for at udkomme i 80.000 eksemplarer, og man har betalt for at udkomme i 200.000, fordi det er s\u00e5 mange f\u00f8lgere der er, og s\u00e5 viser det sig s\u00e5, at der ikke rigtigt er nogen. Har man s\u00e5 ikke betalt alt for meget?\u00ab<\/span><\/p>\n Under s\u00e5danne omst\u00e6ndigheder vil der v\u00e6re nogle annonc\u00f8rer, der kan fors\u00f8ge at kr\u00e6ve penge tilbage fra influenceren.<\/span><\/p>\n \u00bbDet tredje er, at man godt kunne forestille sig situationer, der vil v\u00e6re s\u00e5 ekstreme, at det vil v\u00e6re strafbart. Fordi man m\u00e5 ikke bedrage folk.\u00ab<\/span><\/p>\n Falske f\u00f8lgere er som steroider. Ligesom med doping er det p\u00e5 overfladen sv\u00e6rt at spotte, om en profils f\u00f8lgere udelukkende best\u00e5r af \u00e6gte mennesker, men tages de n\u00f8dvendige v\u00e6rkt\u00f8jer i brug, kan det afsl\u00f8res, om profilens muskler har f\u00e5et en indspr\u00f8jtning af pr\u00e6stationsfremmende f\u00f8lgere.\u00a0\u00a0<\/span><\/p>\n Selvom k\u00f8b af falske f\u00f8lgere kan v\u00e6re strafbart, har det stadig ikke haft m\u00e6rkbare konsekvenser. Det kan snart v\u00e6re fortid.\u00a0<\/span><\/p>\n I august 2019 politianmeldte forbrugerombudsmanden fire influencers for skjult reklame p\u00e5 platformen. Senest har influenceren Mia Sand, der p\u00e5 Instagram g\u00e5r under brugernavnet @missmiafit, v\u00e6ret ude i medierne og st\u00e5et frem som en af de fire influencers.\u00a0<\/span><\/p>\n Hvis en Instagrammer som Mia Sand bliver d\u00f8mt, vil det v\u00e6re f\u00f8rste sag i danmarkshistorien, hvor en influencer er blevet d\u00f8mt for brud p\u00e5 markedsf\u00f8ringsloven. Skulle der falde en dom, kan det v\u00e6re startskuddet p\u00e5 flere sigtelser i en branche, der i mange \u00e5r har v\u00e6ret fri for reguleringer.\u00a0<\/span><\/p>\n Forbrugerombudsmandens politianmeldelser i 2019 s\u00e6tter fokus p\u00e5 en branche, der ikke ved, hvor gr\u00e6nsen g\u00e5r, og hvilken effekt det har for platformens milj\u00f8. Tiden m\u00e5 vise, hvorvidt udnyttelsen af Instagram vil f\u00e5 konsekvenser, eller om mediet forbliver et SoMe-ingenmandsland for naiv markedsf\u00f8ring.\u00a0<\/span><\/p>\n Hvad er falske f\u00f8lgere?<\/b><\/p>\n Kilde: Rolf Nordal, Instagram-r\u00e5dgiver<\/span><\/i><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Influencer-marketing er p\u00e5 f\u00e5 \u00e5r blevet big business, men bag de kul\u00f8rte billeder befinder der sig et hav af falske profiler, der er blevet sat i verden for at pynte f\u00f8lgertal. For fremtiden kan det have juridiske konsekvenser for de influencere, der har k\u00f8bt sig til falske f\u00f8lgere. Det fort\u00e6ller juridisk professor Sten Schaumburg-M\u00fcller. 17,5 […]<\/p>\n","protected":false},"author":62,"featured_media":2373,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":""},"categories":[287],"tags":[],"coauthors":[258,269],"class_list":["post-2371","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-arkiv"],"yoast_head":"\n
\n<\/b>Professor p\u00e5 juridisk institut p\u00e5 Syddansk Universitet, Sten Schaumburg-M\u00fcller, er ikke i tvivl. K\u00f8b af falske f\u00f8lgere p\u00e5 Instagram er ulovligt.<\/span><\/p>\n\n