Deprecated: Required parameter $attr follows optional parameter $output in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php on line 164 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-content/themes/voice/core/extensions.php:164) in /customers/5/a/e/lixen.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 {"id":1086,"date":"2018-11-10T11:01:06","date_gmt":"2018-11-10T10:01:06","guid":{"rendered":"http:\/\/lixen.dk\/?p=1086"},"modified":"2020-08-27T12:52:11","modified_gmt":"2020-08-27T10:52:11","slug":"danmark-kan-ikke-forbyde-salg-af-benzin-og-dieselbiler-uden-eu","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/lixen.dk\/danmark-kan-ikke-forbyde-salg-af-benzin-og-dieselbiler-uden-eu\/","title":{"rendered":"Danmark kan ikke forbyde salg af benzin- og dieselbiler uden EU"},"content":{"rendered":"
Regeringen har i oktober pr\u00e6senteret et nyt klima- og luftudspil, og is\u00e6r et af udspillets tiltag har tiltrukket sig opm\u00e6rksomhed; et totalt stop for salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2030. Men EU-lovgivningen p\u00e5 omr\u00e5det st\u00e5r i vejen for en realisering af tiltaget, mener ekspert.<\/b><\/p>\n
Da repr\u00e6sentanter for regeringen i f\u00e6llesskab med statsminister, Lars L\u00f8kke Rasmussen, og klimaminister, Lars Christian Lilleholt, den 9. oktober steg af en el-bus ved et busstoppested i K\u00f8benhavn og pr\u00e6senterede sit nye klima- og luftudspil for pressen, stod det hurtigt klart, at fremtidens firhjulede skal k\u00f8re p\u00e5 gr\u00f8n energi. Udspillet, der b\u00e6rer navnet \u201dSammen om en gr\u00f8nnere fremtid\u201d, best\u00e5r af 38 tiltag, der alle har til form\u00e5l at f\u00f8re Danmarks fremtid i en gr\u00f8nnere retning. Blandt udspillets tiltag finder man blandt andet, at der fra 2030 ikke l\u00e6ngere skal kunne s\u00e6lges nye benzin- og dieselbiler i Danmark. Statsministeren kaldte det ved pr\u00e6sentationen selv for \u00bben stor ambition\u00ab. Men m\u00e5ske er ambitionen netop en kende for stor.<\/span><\/p>\n Danmark lader i hvert fald ikke umiddelbart til at kunne indf\u00f8re et forbud mod salg af benzin- og dieselbiler uden resten af EU.<\/span><\/p>\n EU-lovgivning kommer i vejen \u00bbS\u00e5 l\u00e6nge en bestemt biltype kan godkendes i \u00e9t EU-land, s\u00e5 er der ikke noget, vi kan g\u00f8re for at holde den ude af det danske marked\u00ab, fort\u00e6ller Gunni Mikkelsen.<\/span><\/p>\n \u00bbVi kan g\u00f8re andre ting for at g\u00f8re det mindre attraktivt at s\u00e6lge benzin- og dieselbiler. Blandt andet i form af afgifter, men vi kan ikke decideret forbyde, at de bliver solgt\u00ab, forts\u00e6tter han.<\/span><\/p>\n Gunni Mikkelsen bakkes op af Peter Pagh, der er professor ved K\u00f8benhavns Universitet og uddannet jurist med ekspertise i blandt andet EU- og milj\u00f8ret.<\/span><\/p>\n \u00bbDanmark har ikke alene kompetencen til den slags forbud, medmindre man melder sig ud af EU,\u00ab sl\u00e5r Peter Pagh fast og forts\u00e6tter:<\/span><\/p>\n \u00bbI EU har man reguleret, hvilke krav der skal stilles til biler. Hvis en medlemsstat som Danmark, af hensyn til milj\u00f8et, vil indf\u00f8re strengere regler end dem, vi har vedtaget i EU, skal medlemslandet have en s\u00e6rlig tilladelse af Kommissionen. Men Kommissionen kan ikke give tilladelse, medmindre landet kan dokumentere, at der er en ekstraordin\u00e6r milj\u00f8udfordring i det p\u00e5g\u00e6ldende land\u00ab.<\/span><\/p>\n Og at Danmark skulle f\u00e5 en s\u00e5dan tilladelse p\u00e5 baggrund af en s\u00e6rlig milj\u00f8udfordring, mener Peter Pagh ikke, at der er noget, der tyder p\u00e5. <\/span><\/p>\n \u00bbDet mener jeg m\u00e5 udelukkes i Danmarks tilf\u00e6lde\u00ab.<\/span><\/p>\n En f\u00e6lles ambition i EU? If\u00f8lge Karin Pedersen ekspert i EU og milj\u00f8ret er der faktorer, der taler for, at en \u00e6ndring umiddelbart kan ske p\u00e5 EU-niveau, s\u00e5vel som faktorer der taler imod.<\/span><\/p>\n \u00bbHelt grundl\u00e6ggende taler EU’s klimam\u00e5lsforpligtelse for, at man \u00e6ndrer i lovgivningen [EU har igennem den s\u00e5kaldte Paris-aftale forpligtet sig til at reducere sin udledning af de klimabelastende drivhusgasser med 40 procent i 2030 i forhold til i 1990, red]. En forpligtelse som i hvert fald en del af Europa-Parlamentets medlemmer prioriterer,\u00ab fort\u00e6ller Karin Pedersen.<\/span><\/p>\n \u00bbHvad, der imidlertid taler imod, er blandt andet den europ\u00e6iske bilindustri. For eksempel i et land som Tyskland er bilindustrien meget st\u00e6rk, og en omstilling helt v\u00e6k fra benzin og diesel kr\u00e6ver tid,\u00ab afslutter hun.<\/span><\/p>\n Hvad end man p\u00e5 l\u00e6ngere sigt vil se et samlet EU f\u00f8lge det danske eksempel eller ej, s\u00e5 lader det til, at regeringens tiltag p\u00e5 nuv\u00e6rende tidspunkt blot m\u00e5 forst\u00e5s som et signal. Som lovgivningen ser ud lige nu, er det i hvert fald ikke muligt at gennemf\u00f8re et decideret forbud mod salg af benzin- og dieselbiler. \u00a0<\/span><\/p>\n <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Regeringen har i oktober pr\u00e6senteret et nyt klima- og luftudspil, og is\u00e6r et af udspillets tiltag har tiltrukket sig opm\u00e6rksomhed; et totalt stop for salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2030. Men EU-lovgivningen p\u00e5 omr\u00e5det st\u00e5r i vejen for en realisering af tiltaget, mener ekspert. Da repr\u00e6sentanter for regeringen i f\u00e6llesskab med statsminister, Lars […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1087,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":""},"categories":[291],"tags":[],"coauthors":[194],"class_list":["post-1086","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-opinion"],"yoast_head":"\n
\n<\/b>Gunni Mikkelsen, der er administrerende direkt\u00f8r i De Danske Bilimport\u00f8rer, hilser regeringens udspil velkommen og mener, at det kan have en st\u00e6rk signalv\u00e6rdi overfor forbrugerne. Men han mener ikke, at et forbud mod salg af benzin- og dieselbiler i Danmark umiddelbart kan realiseres. For at forst\u00e5 hvad det skyldes, m\u00e5 vi kigge i retning af EU\u2019s lovgivning om godkendelse af biler. I EU har man vedtaget et s\u00e5kaldt <\/span>typegodkendelsesdirektiv<\/span><\/i>. Det vil sige, at man har bestemt en f\u00e6lles standard for, hvilke biltyper, som for eksempel benzin- eller dieselbiler, der kan godkendes til at blive solgt. Derudover st\u00e5r der i direktivet, at n\u00e5r en biltype er godkendt i bare \u00e9t medlemsland, kan de resterende medlemslande ikke n\u00e6gte at s\u00e6lge den p\u00e5g\u00e6ldende biltype.<\/span><\/p>\n
\n<\/b>Som EU-lovgivningen er i dag, kan Danmark alene ikke sikre et stop for salg af benzin- og dieselbiler. Det n\u00e6ste sp\u00f8rgsm\u00e5l synes derfor naturligt at v\u00e6re, hvorvidt det er sandsynligt, at EU vil \u00e6ndre p\u00e5 loven. I s\u00e5 fald vil et samlet EU skulle blive enige om et forbud mod benzin- og dieselbiler, lig det den danske regering har lagt op til. Der er intet til hindring for, at man fra dansk side foresl\u00e5r EU at \u00e6ndre reglerne p\u00e5 omr\u00e5det. Men er villigheden til gr\u00f8n omstilling i EU generelt stor nok til, at man ville komme nogle vegne med et s\u00e5dant forslag?<\/span><\/p>\n