OPINION

Som studerende må man holde sig selv i ørerne

Den nye studieordning for journalistik har ramt de førsteårsstuderende. Budskabet om en ny afstressende ordning med fokus på læring sættes på prøve.

Artiklen er et udtryk for skribentens holdning. 

’Research og Metode’, ’Skosåleuge’, ’Sportsweekend’ er ord, der florerer rundt på Medietorvet blandt de førsteårsstuderende på journalistik, men mange er ikke klar over, hvad gloserne egentlig indbefatter.

På den digitale læseplan for efterårssemesteret 2018 er ordene sat sirligt ind i kvadratiske felter, og når næste uge lyder på Research og Metode, stiller mange undrende spørgsmålstegn derved. Til en fødselsdagssammenkomst hos en af de studerende blev der talt om, om man mon skulle tilkøbe nye bøger til faget, sætte sig ind i noget fagmateriale på forhånd eller om nogen vidste, hvad faget overhovedet gik ud på. Det eneste, der er blevet opsnappet i krogene, er, at faget strækker sig over nogle lange uger og dermed bærer 10 ECTS-point ved eksamen til november. Hvad mange studerende tilsyneladende ikke har fået gjort er at klikke sig ind på studiets hjemmeside under fagbeskrivelser for efteråret 2018, hvor man kan læse en lang, uddybende beskrivelse om både fagets formål, indhold og målbeskrivelse. Dermed burde den krakelerede pande om Research og Metode da være glattet ud. Faget erstatter Journalistiske værktøjer 2: Researchtilgange, -metoder og -teknikker 1 og Journalistiske værktøjer 3: Researchtilgange, -metoder og -teknikker 2 og er dermed et forsøg på et mere overskueligt pensum. Om dette er gældende vil så vise sig.

Udover faget Research og Metode byder læseplanens kvadratiske felter på begivenhederne ’Sportsweekend’ og ’Skosåleuge’ med start i november måned. Det er jo lige om lidt. Disse begreber kan den nysgerrige, informationssøgende sjæl ikke klikke sig ind på på studiets hjemmeside. Selvfølgelig sætter den videbegærlige journalistiske hjerne straks spørgsmålstegn ved, hvad der mon skal ske, da kalenderen hurtigt fyldes med aftaler for at nå et møde med en kilde til den næste reportageaflevering, eller få den skide gode ide i kassen til et indslag i enten Studenterradioen eller Beton TV.

Studie på eget ansvar
Universitetslivet er jo præget af at være den selvstuderendes legeplads. Undervisningen og forberedelsesarbejdet er, hvad du gør det til, da man nødvendigvis ikke bliver holdt i ørene, hvis du ikke har fået læst alle tres sider om sætningsskemaet. Det er dit eget ansvar at møde op til undervisningen, og det er dit eget ansvar at finde svar på, hvad ’Skosåleuge’ er for en størrelse. Den søgende og selvhjulpne sjæl kan hurtigt finde disse svar, men om man så bliver klogere, det er en hel anden diskussion.

Første semester har allerede overstået første eksamen: sociologi. Det er vores første vidensfag og har forløbet over ti undervisningsgange. Vi nåede at skrive én sociologirapport som øvelsesopgave, inden den ’rigtige’ rapport skulle afleveres som eksamen. Rapporten blev slået sammen med en opgave i fagene mediesprog og håndværk, hvor man havde et sociologisk perspektiv. Her snakkede de studerende blandt andet om, at de manglede information om ’den gode opgave’ – hvordan skriver man sådan en rapport? Vores rapporter fra øvelsesopgaven blev udført meget forskelligt, men alligevel modtog mange bogstavet ”O” (over middel) uden rigtigt at vide hvorfor. Vi krydser fingre for eksamen.

Udover sociologieksamen er vi også blevet testet i mediesprog. En test på tre timer, der skulle vride vores hjerner for sætningsskemaer og startkomma. Vores mediesprogstimer har været placeret om tirsdagen efter to timers sociologi fra klokken 10-12 efterfulgt at to timers ’pause’. Om man så er helt frisk i hovedet til mediesprog fra klokken 14-18, er der delte meninger om. For nogle bliver de små kommategn meget slørede, når klokken nærmer sig aftenstide. Tanken om varm aftensmad bliver pludselig meget nær. Disse lange tirsdage er der blevet snakket en del om. Måske skulle pausen mellem sociologi og mediesprog forkortes, eller også skulle mediesprog være delt op over to omgange. Vi fik allerede svar på mediesprogstesten samme dag, som vi tog den, men at vi så vil gennemgå svarene på andet semester virker fjernt og langt ud i fremtiden. Vi kan nok ikke huske vores svar og krydser til den tid, men på den anden side vil det måske virke som en god genopfriskning?

Der er mange fremmede begreber og undervisningsmetoder, man skal sætte sig ind i som ny studerende på journalistik. Man skal være klar på selv at opsøge svarene og holde sig selv i ørene, hvor det tidligere gymnasieliv lettere kunne få det fremstillet på et sølvfad. ’Skosåleuge’ og ’Sportsweekend’ må komme an!