KARRIERE

Robot genopliver dækning af lokale fodboldkampe

Ritzau og NORDJYSKE har lanceret en robot, som skriver kampreferater fra 917 lokale fodboldkampe. Det betyder, at lokalsporten kan dækkes igen.

Den dystopiske forestilling om teknologiens indpas i journalistens hverdag er ofte forbundet med tabte arbejdspladser og annoncekroner. Men i Nordjylland er den gyldne mellemvej tilsyneladende fundet mellem robotter og mennesker. Et samarbejde mellem NORDJYSKE MEDIER og nyhedsbureauet RITZAU har formået at skabe en robot, der leverer korte artikler om lokale fodboldkampe til en brøkdel af, hvad det ville koste at sende en rapporter af sted. Uden konsekvenser for journalisterne.

»I mange år har vi ikke kunnet omtale klubberne, fordi vi ikke har mandskab til det. Så nu kan vi tage noget med, vi ikke havde før,« siger Lars Jespersen, chefredaktør for NORDJYSKE.

Det nye tiltag har nemlig den fordel, at redaktionens sportsjournalister ikke skal bekymre sig om at blive erstattet af deres digitale overmand. Robotten giver mulighed for at formidle sportsresultater, som ellers ikke kunne være en del af den daglige dækning.

»Det handler om service og tjeneste, som man ellers ikke ville have en jordisk chance for at løse. Først og fremmest skal det opfattes som supplerende, og det vil give os nogle muligheder, vi ellers ikke har,« fortæller Lars Jespersen.

Initiativet er kun en måned gammelt og fungerer, ifølge chefredaktøren, helt fint. Han påpeger dog, at de ikke har nogen konkrete læsertal på artiklerne endnu, men at formålet er at nå ud til en bred målgruppe på trods af kvaliteten.

»Vores indtryk indtil videre er, at det stadig er under indkøring, og der er stadig lidt manuelt arbejde, men det får vi fjernet. Vi har ingen trafik opgørelse endnu, men det, som vi vil opnå, er ikke, at det skal være det bedste og mest henrivende. Men det giver en enorm bredde,« siger han.

Den nordjyske model
Det har ikke lykkes NORDJYSKE at finde en model, som har kunnet løse problemet, fortæller Lars Jespersen. Han begrunder det med, at den manglende interesse for lokalsporten betyder, at artiklerne vil nå et lavt antal læsere sammenlignet med andre sportsbegivenheder. Men når robotten ordner fodarbejdet, vil en dækning af de lokale fodboldkampe ramme en større skare af læsere

»Superligaklubberne tiltrækker titusinder af folks interesse, og så er der en hel masse klubber, som tilsammen skaber stor interesse, fordi de ikke har mange hver for sig. Det kan robotten så hjælpe med at løse,« siger han.

Journalistisk håndværk bliver derfor prioriteret til Superliga-kampe og andre større sportsbegivenheder på eliteniveau, hvor der er et højere læsertal og en generel interesse. Den økonomiske gevinst er ifølge chefredaktøren ganske enkelt for lille, hvis ansatte skulle sættes til at dække lokale fodboldopgør.

»Tre timer pr. kamp – det ville løbe op i vildt mange mennesker, og det får man aldrig økonomi i. Du skal tænke på, at når vi dækker sport, så dækker vi fem-seks elitehold i Nordjylland. Det er stort set det. Hvis det ikke er superligabold, Champions League i håndbold og fodbold eller ishockey, så dækker vi det ikke. Det har vi ikke folk til,« forklarer Lars Jespersen.

God sportsjournalistik kan ikke automatiseres
Det menneskelige aspekt af bearbejdelse går som regel tabt, når robotter skriver, hvilket også kan læses i de automatiserede artikler. Lars Jespersen forklarer, at de ikke ville have en jordisk chance for at kunne dække alle 917 kampe med journalister, og derfor vil det nye tiltag ikke kunne erstatte dem.

»Det egner sig ikke til den bearbejdede journalistik eller reportagen. Det kan det slet ikke bruges til«, siger han og forklarer, at oplevelser ikke kan findes i data.  

»God sportsjournalistik kan ikke automatiseres. Den er ikke resultatpræget. Man kan få fat i ting, som ikke er data. Det er oplevelsen af kampen, samspillet mellem træner og spiller, den overordnede sammenhæng, forholde sig kritisk og simpelthen vide, hvad der foregår«.

Lars Jespersen mener derfor, at truslen fra teknologien ligger langt ude i fremtiden, og at der ingen grund er til at frygte robotterne (endnu).

»Hvis man har den frygt, så er det måske fordi, at man laver noget, som er for nemt at lave«, fortæller han afsluttende.

Artikler til lokalavisen
Det færdige produkt er en artikel, der kort ridser kampens resultat op, holdenes placering i tabellen og oplyser, hvornår begge hold skal spille igen.  

Ifølge RITZAU bliver de 917 kampresultater fundet ved hjælp af Dansk Boldspil Unions database, som den nye robot bearbejder i en nyhedsskabelon. Den generer derfra et kampreferat, som bliver publiceret til 26 nærlokale, digitale sites under NORDJYSKE MEDIER. De korte artikler forsøger derfor at have relevans for nærområdet, og bliver vinklet til dets læsere. Artiklerne kan eksempelvis læses på Lokalavisen Frederikshavn.

Et eksempel på en af NORDJYSKEs robotgenerede artikler. Publiceret på Lokalavisen Frederikshavns hjemmeside under mediekoncernen NORDJYSKE MEDIER. Kilder: RITZAU, Lokalavisen Frederikshavn