Pelle Peter Jensen drømte om en fremtid i musikbranchen, men endte af omveje som radiovært på en af Danmarks største radiokanaler. Det har han ikke fortrudt, og det er blevet til mange radiostunder og musikvenskaber gennem de sidste otte år. Og ikke mindst læring hen af vejen om, hvordan man er en god radiovært.
Siden 2010 har Pelle Peter Jensen arbejdet som radiovært på P3 ved Danmarks Radio og er i øjeblikket aktuel med podcasten ’Den nye stil’, som er en fortælling om den danske raps tilblivelse. Podcasten om hiphoppens skabelsesberetning resulterede i hele tre priser ved dette års Prix Radio 2018, som løb af stablen i slutningen af september. Med priserne har den danske mediebranche sat et stempel på Pelle Peter Jensen, som en radiovært, der tør give noget af sig selv og dermed gøre en forskel for sine lyttere.
En kæmpe fejl
Hvis vi spoler tiden tilbage til før år 2010, havde P3-værten dog aldrig regnet med, at han en dag skulle bringe budskaber til lytterne gennem radioen. Pelle Peter Jensen er opvokset i Allinge på Bornholm, hvor han arbejdede som flaskedreng i den lokale brugs. Hvis man havde sagt til ham dengang, at han en dag skulle leve af at være live i æteren på en af Danmarks største radiokanaler, ville han have grint og tænkt, at det var noget af en utopi.
Det er en kæmpe fejl, at jeg er blevet radiovært. Jeg har altid hørt meget P3, men grunden er, at jeg er musikinteresseret, og jeg ville have et job i musikbranchen.
En dag, da Pelle Peter Jensen hørte musik i radioen, gik det op for ham, at han ikke anede, hvad der definerede et musikhit. Musikken, der pumpede ud af radioen, brød han sig nemlig ikke synderligt om, så det måtte betyde, at han ikke vidste, hvorfor musiknumrene havde udviklet sig til populære hitbaskere. Det måtte han forstå, hvis musikken skulle være hans kommende levevej. Af den grund søgte Pelle Peter Jensen en praktikstilling hos P3, fordi radiokanalen ifølge ham er det sted, hvor hittene bliver defineret. Da praktikstillingen udløb, mundede den ud i en fastansættelse på P6 Beat.
»P6 Beat ville gerne have et urbant musikprogram, og de kunne se, at jeg havde fingrene på pulsen, i forhold til alt hvad der skete der. Kidd og Kesi og alle drengene væltede frem i den periode, og de var alle sammen mine venner,« fortæller Pelle Peter Jensen.
Han fik sit eget radioprogram, havde allerede kildenetværket tæt på kroppen, og på den måde vendte han aldrig tilbage til den etablerede musikbranche. I stedet kom Pelle Peter Jensen til at dele sin passion for hiphopmusikken med lytterne ved at lære, hvordan han blev en god radiorøst og -vært.
»Radio er vildt befriende, levende og impulsivt. Det er vitterligt bare dig og din mikrofon. Det er energien og livet, når det kører, og man rammer det rigtige moment med den rigtige lytter. Det er øjeblikke, man ikke kan planlægge, og som man ikke skal planlægge, og så er det det fedeste i hele verden,« fortæller radioværten.
Den gode journalist
Pelle Peter Jensen betragter ikke sig selv som journalist. Han beskriver hellere sig selv som professionel radiovært og DJ, selvom han er klar over, at han på rigtig mange væsentlige punkter bedriver et journalistisk job. Hiphopeksperten har ikke en formel journalistisk uddannelse og har ikke fået træning i at formidle sit stof. Han reflekterer over sin journalistiske rolle og forklarer:
»Jeg ved ikke rigtig, hvad det ord [journalist, red.] betyder. En journalist er vel bare et menneske, der er professionelt nysgerrig, og jeg er af natur nysgerrig. Jeg er nok nærmere en formidler,” siger han og fortsætter: »Jeg kender da til nogle grundprincipper. Det lærer man jo. De journalistiske grundprincipper er jo menneskelige grundprincipper. Være ærlig, være grundig, være sikker på at give og få et rigtigt svar. Hvis du ikke går op i det, bliver du uanset hvad en forfærdelig radiovært.«
Lytterne er den største prioritet for P3-radioværten. Hvis Pelle Peter Jensen som vært ikke tænker på lytterne, i alt hvad han laver, så mener han, at det kan være ligegyldigt, at han sætter sig ind i studiet.
»Du sidder i radioen for en eneste grund, og det er for lytterne. Hvis du ikke laver radio for dem, men for dig selv, for at være lidt fed eller for at positionere dig selv, så bliver det godt nok noget dårlig radio,« siger Pelle Peter Jensen.
Når Pelle Peter Jensen forklarer, hvordan han fastholder og tiltrækker sine lyttere, sammenligner han det med, hvordan politisk journalistik formidles:
»Jeg sørger for at give lytterne noget, der ikke er der i forvejen. Det er det samme, du gør, hvis du skal formidle en politisk historie. Hvorfor er det vigtigt, hvad skal du lægge mærke til, og hvad har det af betydning for dig?«
De journalistiske grundprincipper er jo menneskelige grundprincipper. Være ærlig, være grundig, være sikker på at give og få et rigtigt svar. Hvis du ikke går op i det, bliver du uanset hvad en forfærdelig radiovært.
Et sært netværk
De menneskelige grundprincipper benytter Pelle Peter Jensen sig i høj grad af, når han interviewer. Det er sådan, han skaber kontakt til sine kilder og indgyder en sympati, der giver kilderne lyst til at fortælle netop ham deres historier. Kildenetværket beskriver Pelle Peter Jensen selv som ’sært’, idet det primært består af venner, som han har mødt til fester ved større musikbegivenheder.
»Du gør dig fortjent til det netværk, du har ved at vise, at du er dygtig til det, du laver, at du behandler folk med respekt, og at du er seriøs. Så vil de også åbne sig mere. Lige mit netværk er bundet op på venskaber og oplevelser, og at vi har kendt hinanden, før nogen af os var noget.«
Eksempelvis mødte han hitkanonen Lukas Graham til en fest i bandets spæde start, hvor de kun havde udgivet et par sange på YouTube. I mødet med musikbranchen tænker Pelle Peter Jensen aldrig over, hvordan han kan bruge de musikalske bekendtskaber i sine programmer, men møder dem, som de mennesker, de er. Han er til fest og ikke på arbejde. Og det er nok en af grundene til, at Lukas Graham afviste at give sit første interview til TV2 for i stedet at hoppe med Pelle Peter Jensen i studiet til et lille ukendt program, hvor han overrakte Pelle Peter Jensen en folkeaktie til Christiania.
Netværket er opbygget af musikvenner. Spørgsmålet er, om det sætter begrænsninger for, hvordan Pelle Peter Jensen behandler sine kilder. Kan han for eksempel være objektiv og kritisk?
»Det fedeste er at kunne give mennesker konstruktiv kritik«, svarer han og fortæller, at han siger til sine venner, at de ’må gøre noget ved det der’, hvis de har lavet ringe musik.
»Man er venner, men lige så snart, man sidder herinde, så er man kollegaer, for så spørger jeg ikke
på vegne af mig, men på vegne af mine lyttere.«
En ny fascination
Lige for tiden arbejder Pelle Peter Jensen med ’Den nye stil’. Priserne, han har modtaget, ved Prix Radio er en anerkendelse af ham som radiovært, som er med til at gøre, at han i fremtiden tør endnu mere. Dog mener han, at programmet har modtaget priserne, fordi det er mere informerende og pædagogisk, end hans tidligere programmer. Det er mere public service:
’Den nye stil’ er vildt godt lavet, men det er ikke et nybrud. Lige så snart, jeg taler langsomt og bruger trestavelsesord, så vinder jeg priser. ’Lågsus’ var en langt mere umulig opgave, hvor vi hele tiden var på tour.
Pelle Peter Jensen kan mærke, at han er ved at blive voksen. I takt med, at han vokser mere og mere fra ungdommens vilde udskejelser med musikfester, begynder han at interessere sig for en anden type fortællinger. I fremtiden vil han arbejde mere med de personlige fortællinger, og de behøver nødvendigvis ikke at dreje sig om musikken. Og det må også gerne gøre lidt ondt.
»Man skal ikke være bange for at ramme det, der kan være lidt svært at tale om. De bedste interviews ligger i at tale om det, der ikke er vildt sjovt. Mange interviews kører sådan her: ’Fortæl om din nye sang, hvad vil du gerne promovere, godt. Så skal vi høre en sjov historie, tak for i dag’. Det er en format-ting, og det er jo fint. Men på det seneste er jeg mere fascineret af den menneskelige historie.«
Flaskedrengen fra Allinge er blevet til en prisvindende radiovært. Utopien er blevet en realitet. Lytterne og mennesket er i fokus, og det vil de fortsat være, uanset om det i fremtiden kommer til at handle mindre om hiphoppen.