OPINION

Leder: Mediedebat bygger på falsk præmis

Foto: Nils Jepsen / Creative Commons

I forrige uge blev historien om de venstreorienterede journaliststuderende på DMJX bragt, da mediet Kontrast havde fået indsigt i en intern undersøgelse fra DMJX lavet i studiesammenhæng. Det startede en mediedebat, hvor mangfoldigheden blandt journaliststuderende blev anfægtet, da undersøgelsen blandt andet viste, at 24% af årgang 2019 stemte Enhedslisten, da undersøgelsen blev lavet. 

Når Kontrast, journalister og andre mediepersoner stiller spørgsmålstegn ved mangfoldigheden i den fremtidige danske presse, vil vi ligeledes gerne stille spørgsmålet, om man har taget med i betragtning, at DMJX ikke længere er eneudbyder af journalistuddannelsen? 

Debatten, om hvorvidt der er tilstrækkeligt med mangfoldighed i mediebranchen eller ej, er helt afsporet, når præmissen for samtalen er, at det er journaliststuderende fra DMJX, der definerer den kommende danske presse. Det er langt fra tilfældet.

Da idéen om de nye journalistuddannelser tilbage i 90’erne først kom på tegnebrættet, var der dengang stor skepsis blandt mediefolk over for en såkaldt “akademisering” af journalistfaget. Men argumentet imod var, at der var behov for et brud på DJH’s (senere DMJX’) monopol på udbud af en formaliseret journalistuddannelse – der var et behov for, at den danske presse skulle blive mere alsidig, mere mangfoldig

Det behov er siden blevet mødt. SDU og RUC har i nu over 20 år uddannet dygtige journalister og kommunikatører til mediebranchen og fortsætter med det med i stor stil. Vi har opbygget et ry for at være dygtige og bredtfavnende journalister med den akademiske ballast, vi får med os oven i den journalistiske kunnen. Så hvorfor er det endnu engang, at vi bliver overset, når vi snakker om fremtidens mediedanmark?

Vi forholder os ikke til, om der ér eller ikke er et problem i, at de journaliststuderende på DMJX stemmer for ensidigt – problemet opstår, når den evige saga om, at “DMJX’ journalisuddannelse er den eneste rigtige journalistuddannelse” får lov at definere samtalen både internt og eksternt blandt medier, om hvilken slags journaliststuderende, der i Danmark bliver uddannet.

Vores klare anbefaling er, at hvis man vil anfægte mangfoldigheden blandt journaliststuderende, bør man sørge for ikke at være for endimensionel og snæversynet i sin egen journalistik til at begynde med.