BRANCHEN

Kult-kongen af den røde løber

Du kender ham, når du ser ham. Emil Minana er journalisten bag den berømte Se og Hør-YouTube-kanal, som var til stede, hvor end der var en reality-stjerne løs i årene 2017-2020. Med eksplosive visningstal, fik han fast greb om samtlige Paradise-afhængige i landet. LIXEN har mødt den tidligere Se og Hør-journalist, nu freelancer, til en snak om dét at vælge sladderjournalistikken til, og om ikke at have et behov for at redde verden.

RETTELSE: Artiklen er blevet ændret i forhold til den oprindelige trykversion. Det skyldes, at det ikke fremgik tydeligt nok af den oprindelige version, at Emil Minana ikke længere er fastansat på Se og Hør, og nu arbejder som freelancer.

Hans fortælling starter klassisk.

»Jeg har altid haft den der med godt at kunne lidt at skrive, og godt kunne lide at tilegne mig ny viden,« fortæller en nyklippet Emil Minana, fra en bænk på Nytorv i København.

Hjemme i Helsingør var spisebordet hver weekend dækket til med brede flader af både Politiken og Berlingske, som forældrene abonnerede på, og hos mormoren blev interessen for kulørte tilværelser dyrket med Billedbladet og Se og Hør. 

Da han kom ind på Journalisthøjskolen, blev han dog klar over, at han var mindre ideologisk anlagt end mange af sine studiekammerater. 

»Jeg har altid vidst, at det var underholdningsjournalistik, der var super spændende for mig. I modsætning til rigtig mange andre på studiet, var jeg meget bevidst om, at jeg ikke gad at lave journalistik, hvor jeg skulle ud at redde verden.« 

Da den højhellige praktikdag omsider nærmede sig, var der ikke panik at spore hos Emil Minana. Han vidste, at hans tilsyneladende unikke interesse ville hjælpe ham i ræset, og han var endda den eneste på sin årgang, der søgte praktik hos Se og Hør.

»Jeg havde det godt den dag, fordi jeg var så sikker på den Se og Hør-plads, at jeg kunne bruge den som en form for back-up. Jeg stod ved DR i håbet om, at jeg kunne få en af de der fede DR-pladser. Det skete så ikke, men Se og Hør ringede og sagde “Kommer du ikke over til os. Hvor er du?” og så gik jeg over og skrev under hos dem.«

45 millioner visninger

Direkte efter praktikken, blev Emil Minana fastansat på Se og Hør. Det var her, han begyndte at udgive videoer, med interviews af kendisser fra diverse events og røde løbere, på mediets Youtube-kanal. Målsætningen var at lave ordentlig video, som folk ville synes, var sjovt at se, og videoerne begyndte så småt at gribe landets reality-seere i løbet af 2017. 

»I efteråret 2017/start 2018 begyndte det at tage fart. Se og Hørs YouTube-kanal voksede helt åndssvagt meget, og det var dér, alle videoerne kom ind. I 2018 tror jeg, vi lavede 45 millioner visninger. Og de fleste videoer var med mig. Så hvis ikke mit ansigt var med, var min stemme det i hvert fald.« 

Selvom videoerne kan synes at søge mod det grænseoverskridende, med titler som “Sex med mor og datter: Philip May og Türker leger Jeg har aldrig” eller “Sigmund tilbudt 3000 kroner for blowjob: Regningerne skal jo betales,” har Emil Minana ikke følt, at han har stået i situationer, som han selv syntes, var for meget.

»Nogle gange har jeg til gengæld følt et pres, hvis redaktøren har sendt mig ud og sagt ”Vi skal have lige præcis denne her historie med hjem,” hvor man godt ved, at man kommer til at pisse nogen af,« fortæller han.

Lokkeren

Videoerne viser, at Emil Minana er velsignet med en egenskab, til ofte at kunne lokke sandheden ud af dem, han interviewer. En egenskab, han altid har haft:

​​»Det lyder forkert, men jeg har altid godt kunne lide at lokke folk ud i en eller anden lang ting, hvor man kan stille opfølgende spørgsmål, de ikke lige havde forventet. Eller hvis de svarer udenom, så bare blive ved med at spørge.«

Og teknikken med at blive ved med at stille det samme spørgsmål, indtil man får et svar i hus, virker. Kendis efter kendis bukker under og svarer på hans spørgsmål, selvom det er live og ikke kan gøres om.

Til en af de første reality-awards, Emil Minana dækkede, kom en lettere beruset Caroline Petersen forbi til et interview, lige efter hun havde vundet ‘årets newcomer’. Da hun skulle forklare, hvorfor hun var den bedste til at være reality-stjerne, tilbød hun at vise sine bryster.

​​»Så sagde vi bare ja. Og så kom der patter. Vi slørede dem pænt i redigeringen, men der havde jeg hende i røret dagen efter, hvor hun bare sagde ”Min mor er så sur, jeg er så ked af det”.«

Se og Hør besluttede sig for at fjerne videoen, da de vurderede, at Caroline Petersen formentlig havde været for beruset til at kunne vurdere, hvad konsekvenserne af hendes handlinger var på det tidspunkt. Men videoen var allerede gået viralt, og på to timer havde den nået at få knap en halv million visninger. 

Normalt plejede de ellers ikke at fjerne indhold, medmindre der var tale om kontraktbrud, hvis en Paradise-deltager eksempelvis var kommet til at spoile næste uges afsnit.

Videoerne foregår for det meste live, når der sendes direkte fra den røde løber. Her skal man som interviewer være gjort af det rette stof, for tempoet er højt, og minutterne med hver kendis er få. Man skal interviewe hele gæstelisten, og det kræver, at der er kendskab til alle de kulørte historier. Det er derfor ikke en helt nem disciplin at orkestrere og gennemføre live-interviews på den røde løber.

Netop af samme årsag, kan Emil Minana ikke forstå den skepsis, underholdningsjournalistikken bliver mødt med.

​​»Der er mange, der ser ned på underholdningsjournalistik, og jeg ved ikke, hvorfor de gør det. Om det er fordi, underholdningsjournalistikken ikke er pæn nok, eller om man anser det for at være for nemt. Men det er ikke nemt. Du går jo ikke bare ind fra gaden og interviewer Ghita Nørby med stor succes. Det har vi set flere gange nu.«

Network is key

I dag er Emil Minana freelancejournalist, og han er ikke længere fastansat på Se og Hør. Dog er opskriften på en god underholdningsjournalist den samme, ifølge ham selv. 

​​»Det handler til dels om netværk. Jeg har kunnet se, at jo flere år, der er gået, og jo mere folk har vidst, hvem jeg var, jo mere var de villige til at give sig.«

De gode forhold til kendisserne afføder kødfulde interviews, men det er vigtigt for Emil Minana, at der er en klar skelnen mellem, hvornår der er tale om et interview, og hvornår der er tale om en privat snak mellem to bekendte.

​​»Sådan har jeg hele tiden prøvet at sætte nogle grænser for, hvornår det er interview. Det skal jo heller ikke være sådan, at jeg bliver for venlig, og folk så tænker, at hvis de bare er venner med mig, bliver de ikke spurgt om noget.«

OWN IT

Emil Minana var den eneste fra sin årgang der søgte praktikplads hos Se og Hør, og det kan antages, at søgeprocenten ikke har ændret sig voldsomt meget siden da. Men hvis der skulle sidde en LIXEN-læser derude, der drømmer om at underholde, er hans bedste råd til dig klart:

​​»Jamen, for at citere Lisa Rinna fra Real Housewives of Beverly Hills: Own it! Stå ved, at det er det, du gerne vil. Lad være med at gemme dig bag alt muligt andet. Bare fordi der står 100 medstuderende, der gerne vil på Politiken og redde verden, er det ikke nødvendigvis det, der er det rigtige. Så kom da hellere ud og lav noget, der er sjovt. Hvis det er dét, du gerne vil, skal du gå efter det.«