BRANCHEN

Kommentar: TV2 fodrer fremtidens ludomaner i bedste sendetid

Foto: Lasse Agoni, TV 2

I løbet af hele Danmarks underholdsningsprogram X-factor kunne man den 17. marts gentagende gange se gamblingreklamer i pausen. Det sker, efter flere og flere unge oplever problemer med gambling. Kan det virkelig være rigtigt, at TV 2 skal være med til at puste yderligere til problemet? Det mener EKSTERN-redaktør Frederik Boesgaard ikke.

Jeg er hoppet med på X-Factor-bølgen igen i år. For mit vedkommende er det særligt de første afsnit af hver sæson med auditions, der tøjrer min interesse. Her lader jeg mig rive med og løfter øjenbrynene over de til tider ringe præstationer. Live-showene, som er i fuld gang, markerer slutningen for de dårligste deltagere og dermed også sekvenserne med løftede øjenbryn.

Men i fredags røg de op i panden igen. TV2 bragte mellem nyhederne og X-Factor-afgørelsen en reklameblok med ikke mindre end fem målrettede og opdaterede spilreklamer, der knyttede sig til det igangværende afsnit af X-Factor. Tænk: ”Clara Nedergaard ryger ud i aften: Odds 25”. Danske Spil, Unibet, Maria Casino og Mr. Green rimer ikke på familiehygge, fredagsslik eller public service.

At opfordre til at spille om penge hører ingen steder hjemme på en public service-kanal. Især ikke når programmets seere i så høj grad består af børn og unge. Forestil dig at den samme gruppe skal se på live-odds for, hvem der er mest tilbøjelig til at ryge ud, før de begynder at se MGP eller Junior Bagedysten.

Der er en grund til, at minimumsalderen for spil er 18 år. For børn og unge er særligt udsatte, når det gælder problemer med spil. Tal fra Center for Ludomani viser, at en tidlig spilledebut øger risikoen for at ende som ludoman. Samme center fastslår i en undersøgelse fra 2022, at 24.500 unge danskere mellem 12 og 17 år allerede har spilleproblemer.

Kommerciel public service

X-Factors berettigelse på et public service-medie er i årevis blevet kritiseret. Kritikerne har længe ment, at programmet er for kommercielt. Det skyldes særligt tendenserne til den slags ydmygelses-fjernsyn, som man også ser i Paradise Hotel. Her tænkes der særligt på X-Factors indledende afsnit, hvor de talentløse deltagere bliver sorteret fra efter at have gjort sig selv til grin. Elementer, der ifølge kritikerne hører til på kommercielle kanaler som TV3 og Kanal 5.

Da debatten var på sit højeste, forsvarede daværende kulturdirektør Morten Hesseldahl programmets berettigelse på DR ved at sige: ”Vi kan jo ikke lave public service, uden der er en public, og der hjælper X-Factor jo i høj grad med at skaffe den public, som er en af de forudsætninger, som gør, at vi kan være her.”

Udtalelsen indkapsler problemet med spilreklamer på TV2. For det er selv samme store publikum, der nu udsættes for lokkerier. Spilfirmaerne har gjort et scoop, når de uskyldigt præsenterer gamblingens verden for fremtidens potentielle ludomaner, der sidder i sofaen og sluger markedsføringen lige så hurtigt som deres popcorn. Familiens samlingspunkt har pludselig fået en dunst af gæld og afhængighed. En grim lugt, som TV2 må se at fjerne.

Reklamerne spiller en afgørende rolle i forsøget på at rekruttere nye spillefugle. Undersøgelser foretaget af skatteministeriet viser, at reklamerne er med til at sænke paraderne for pengespil hos seerne. Derudover prikker de konstant til dem, der i forvejen er spille-tilbøjelige og minder dem om, hvor let det er at spille. Spil, der hurtigt kan føre til ludomani.

Ludomani har alvorlige konsekvenser. Mange ludomaner oplever brud med både familie og venner, og flere mister deres arbejde eller studieplads. Ifølge Center for Ludomani har 43 % af dem, der har været i behandling, overvejet at begå selvmord, fordi de har følt sig trængt op i et hjørne, og 34 % har begået kriminalitet for at finansiere spil.

Spilreklamerne under fredagens X-Factor ærgrer mig ekstra meget, fordi jeg i længere tid har gået rundt og været af den overbevisning, at lige præcis udnyttelsen af pausen inden afgørelsen har været genial. Her indflettes nemlig en nyhedsudsendelse, der giver programmet hele sin public-service berettigelse. Det gik op for mig under en forelæsning på mit journalistik-studie sidste år.

En oplagt mulighed

Mine to undervisere Kim Andersen og Morten Skovsgaard, der er henholdsvis lektor og professor på Center for Journalistik, præsenterede min årgang for et studie, de i fællesskab havde udarbejdet i 2019. Studiet viser, at X-Factor er en fantastisk mulighed for at række ud til den del af befolkningen, der normalt ikke ser Nyhederne. Fredage uden X-Factor betyder, at kun 11 % af befolkningen ser aftenens nyhedsudsendelse, mens fredage med X-Factor resulterer i at hele 26 % af befolkningen ser selvsamme nyhedsudsendelse, der bliver sendt mellem de to dele af programmet. Altså en stigning på 140 % i forhold til normalt. Heraf mange børn og unge, der normalt ikke ser nyheder.

Det betyder desværre også, at spilfirmaerne nu drager den præcis samme fordel, som man får, når man sender nyheder i pausen af X-Factor. Den positive oplysningseffekt ved den tilfældige eksponering falmer fuldstændig ved siden af det faktum, at man samtidig risikerer at gøre flere til ofre for ludomani. TV2 havde sidste år et overskud på 463 millioner kroner. Det er derfor at synke alt for lavt, når de falder for de helt sikkert godt betalte reklamer. Spilreklamerne skal væk i en hulens fart, så vi igen kan nyde godt af X-Factor. Det kan ikke gå hurtigt nok.