KULTUR

Klumme: Modebranchen mæsker sig i materielle goder

Foto: Mia Krogh

Igen i år afholdes Alt for Damernes store modefest, ”Guldknappen”, hvor bladet og dets læsere kårer Danmarks bedste modebrand. Kriterierne er, at brandet er dansk og dets tøj af lækker kvalitet. Men hvad med miljøet? Skal der ikke tages højde for, hvilke brands der skader vores klima mindst, når folket stemmer på deres favorit modehus? Jeg tog til fest i Operaen for at få et kig ind i créme de la crème af den danske modebranche.

De tre nominerede brands er Rabens Saloner, Samsøe Samsøe og DAY Birger et Mikkelsen.

Kvinder fra nær og fjern er flokkedes til Operaens bjergtagende foyer – den ene mere stylet end den anden iført de seneste trends. Blandt kendisser, champagne og kameraers blitzer, byder Rikke Dal Støttrup, chefredaktør for Alt for Damerne, velkommen på scenen i den marmor beklædte sal. 

»Selvom vi er midt i en krise, og vi skal tænke på miljøet, har vi vel lov at blive inspireret,« griner Rikke Dal Støttrup, og festen er skudt i gang. 

Rikke Dal Støttrup har inviteret livsstilseksperten Anne Glad på scenen, og nu skal der debatteres. Årets samtaleemner er bæredygtighed og klima. Anne Glad starter i fødevareafdelingen og taler om grøntsager, som var det et nyt koncept. Hun fortæller, at man sagtens kan undlade kød én dag om ugen, og at diverse grøntsager kan tilberedes, så man ikke “går glip” af smagen af kød. 

»Det er jo nok lidt nemmere for kvinder det der med at spise grøntsager. Mænd er mere sådan ’kan det grilles?’,« tilføjer Rikke Dal Støttrup, og de to kvinder griner.

Anne Glad fortæller dernæst om danskernes adfærd under Coronakrisen, som vi næppe kommer udenom. Hun fortæller, hvordan danskernes forbrug har været ekstremt under krisen, og at der ikke er blevet holdt igen med impulskøb på nettet. Der er blevet shoppet interiør, biler, elektroniske gadgets og ikke mindst modetøj. Hun fortæller ligeledes, hvordan diverse tøjproducenter har sprøjtet tøj ud, og hvordan de blev ved med at gøre det med  en klar forventning om, at danskernes shoppingvaner ville fortsætte i samme overflod.  

BANG, så ramte endnu en krise. Krigen mellem Rusland og Ukraine tog fart og har skabt fatale konsekvenser for hele Europa. Inflationen stiger, og detailhandlen har nu alt for mange varer på lager. Dog fastholder Anne Glad, at modebranchen er så godt som bæredygtig, og at modehusene i langt højere grad, tager ansvar for deres del af klimakrisen. Men gør de nu også det? Ifølge en række artikler fra bl.a. The World Bank, forholder det sig sådan, at modeindustrien, på verdensplan, bruger 93 milliarder kubikmeter vand om året. Dette er ifølge UNEP (United Nations Environmental Programme) nok til at slukke tørsten på fem millioner mennesker årligt. Ifølge de samme artikler, stammer en femtedel af verdens vandforurening fra farvning og behandling af tøj, og modebranchen står årligt for, at smide en halv million tons mikroplast i havet. Dette er blot nogle af de klimakonsekvenser, vi som forbrugere bør forholde os til. Vi bør, når vi køber tøj, gå efter både GOTS-mærket (Global Organic Textile Standard), der beretter, at 95% af fibrene er økologiske, og at diverse kemikalier, blegemidler og farvestoffer er undladt. Vi bør ligeledes være opmærksomme på Svanemærket og EU-blomsten, som især stiller krav til brugen af skadelige kemikalier inden for tøjproduktion, og sidst men ikke mindst Fairtrade-mærket, som sikrer, at mennesker der har været med til at lave tøjet, er blevet betalt- og behandlet ordentligt.

Foto: Mia Krogh

Tilbage i Operaen runder Rikke Dal Støttrup talken med Anne Glad af ved at spørge, hvorvidt vi under denne krise får råd til at købe lækkert designertøj, eller om vi skal rende rundt i billigt ”stangtøj”, som hun kalder det. Latteren tager til, og det hele virker ærligt talt en anelse ”tonedøvt”. I hvert fald hvis man ser på de udfordringer, industrien står over for, samt de klimamål de gerne skal leve op til i fremtiden. Tøj skal nemlig bestå af mindst 40% genanvendt materiale inden 2030. Sådan lyder det grønne samarbejde mellem Miljøstyrelsen og mode- og tekstilbranchen. Googler man de tre nominerede brands, vil man finde sites med information omkring deres bæredygtighed. Her angiver Rabens Saloner, at de følger FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. Rabens Saloner appellerer til: 

»At du giver tøjet nyt liv ved at donere det til genbrugsbutikker eller videresælger det på secondhand-markedspladser«. 

Samsøe Samsøe skriver på deres hjemmeside: 

»Vi arbejder på at tilbyde fuld gennemsigtighed i vores produktion«, (oversat fra eng.)

Af DAY Birger ét Mikkelsens hjemmeside fremgår det, at de stræber efter, at 70% af hver af deres kollektioner skal være lavet af 100% genbrugte materialer. Men at man “appellerer til” eller “stræber efter” lyder i mine ører som tomme løfter. De tre brands vælger jo alligevel at lade sig “eksponere” til, hvad, jeg mener, er et langt fra bæredygtigt arrangement. 

Jeg synes, det virker besynderligt, at på trods af at folkene bag arrangementet er bevidste om modeindustriens enorme klimaaftryk, alligevel vælger at fejre Guldknappen på en måde, der ikke ligefrem er klimavenlig. Hvorfor ikke ”skrue ned for charmen” og gøre det jordnært? I stedet for at fylde Operaen med dyre produkter i plastbeholdere og smart tøj i lange baner kunne der indføres nogle klima-kriterier eller en bæredygtighedskomité. Derudover undlade “ekstravagante” goder som styling af hår og konsumeristiske goodiebags og i stedet tilbyde de deltagende en workshop, hvor eksperter demonstrerer, hvordan man kan sy sine styles om eller bytte dem til andre brugte styles. Rikke Dal Støttrup som vært for arrangementet kunne også overveje at italesætte elefanten i rummet; det kæmpe klimaaftryk modeindustrien har på vores planet.

“Årets store kvindefest” lakker mod enden, og efter kendiskvinder har gået catwalk og overrækkelsen af  “Guldknap”-prisen til DAY Birger et Mikkelsen har fundet sted, gør Rikke Dal Støttrup opmærksom på, at man skal huske at besøge Remington, der tilbyder hårstyling til den helt store guldmedalje, ej at forglemme en goodiebag, som indeholder et Remington krøllejern og lækre skønhedsprodukter (til en samlet værdi af 2.500 kr.). Derudover kan man også ude foran Operaen vinde en splinterny Renault Megane. Jeg forlod Operaen og tog havnebussen tilbage til fastlandet uden en intention om at deltage i næste års arrangement. Dog er jeg mere bevidst end nogensinde før, om at det er essentielt at værne om miljøet, også når vi shopper tøj.