STUDIET

Isolationslandskabet på Medietorvet: Første skoledag om igen: »Er det virkelig dem her, vi har siddet på Zoom med?«

Onsdag den 21. marts kom dagen så. Dagen, hvor snakken igen begyndte at gå på gangene. Dagen, hvor bremsespor fra cyklerne igen gjorde stierne varme. Dagen, hvor de journaliststuderende på andet semester kunne vende tilbage til deres første håndværkstime i virkeligheden.

»Hvilket hold er I på?«

»Hold B.«

»Hold C – hvilket hold er du på?«

»Hold A. Og… her er ikke andre fra hold A, vel?«

»Øh jo – mig…«

Latteren fra gruppen af morgenfriske journaliststuderende, der er mødt op på Medietorvet i god tid, klinger i forhallen. Den lyd er det eneste nye, ellers virker alt som det plejer. Spritdispensere spritter, som de gjorde før nedlukningen. Forældede plakater hænger stadig på opslagstavlerne. December-udgaven af LIXEN kan man frit tage fra stativerne og læse. Som urets viser bevæger sig ind i det akademiske kvarter, ankommer flere på Medietorvet. Gruppen ved de orange sofaer ved udgangen til ryger-området bliver større. Snakken runger højere. En enkelt forbudt krammer – eller to – bliver givet og taget i mod.

I stedet for skosåleuge fik 1. semester en juleferie uden ende

Mandag den 7. december sidste år skulle have været starten på en skosåleuge, der skulle have givet de studerende på 1. semester ord under neglene og erfaring med at arbejde på en lokalredaktion. Men sommerhusturen til Kolding og ugen med sightseeing i Randers stoppede for de fleste ret brat efter pressemødet den dag. Højt smittetryk og udsigten til nedlukning af 38 kommuner fra 9. december til 3. januar harmonerede ikke ligefrem med en uge, hvor omkring 100 journaliststuderende spredt på forskellige landsdele skulle producere historier. For nogle betød det, at man måtte lave historier fra lejligheden, kollegiet eller mor og fars baghave. For andre betød det en antiklimatisk afslutning på semesteret og en tidlig juleferie.

”Juleferien” stoppede dog ikke 3. januar. Julen varede til gengæld lige til og endda to uger efter påske. Efter fire måneder har de førsteårsstuderende nu fået mulighed for at møde deres nye hold, redaktionsgrupper og undervisere i 3D. Til lejligheden er outfittet blevet udvalgt, parfumen sprøjtet på og håret er blevet sat og ødelagt igen efter cykeltur i modvind.

På trods af svedpletter i armhulerne, medbragte madpakker og gnavende skoletasker, så virker de fleste glade for at kunne møde op til fysiske håndværkstimer.

»Det er rart at starte ud med en cykeltur i stedet for at rulle ud af sengen og hen til computeren,« mener Astrid Kjær, der går på det nye hold C.

Dog er det ikke alle, der bare kan ride på cyklen hen til undervisningen. Pendlerne skal nu igen aktivere deres pendlerkort, stille vækkeuret og hoppe på toget mod Odense. Da det ikke engang er alle dage i ugen, de skal møde op til fysisk undervisning, kunne man måske godt forestille sig, at tonen var en lidt andet. Faisal Ahmed fra hold B pendler fra Kolding. Han havde næsten savnet togturen, fortæller han.

»Togturen herud var fin. Typisk hader jeg at pendle, men det er fedt endelig at føle, at man står op med et formål,« siger han. I tiden med onlineundervisning har det til tider været svært at holde motivationen oppe og komme til timerne, forklarer Faisal. Derfor har han set frem til denne dag.

»Jeg synes, det er befriende at være tilbage. Det har været mærkeligt bare at være derhjemme.«

På Medietorvet virker det ikke til, at de tilbagevendte journaliststuderende har travlt med at komme ind i deres hold-lokaler. Nogle går rundt og hilser på de personer, de kun har set over Zoom. Nogle er vendt tilbage til de vante grupper. Andre har det måske lidt mere som første skoledag om igen.

Undervisning nu med kaffeånde, navnerunde og gamle Spangsberg-flødeboller

Om man har været spændt eller ej, afslappet eller anspændt, så er der meget, som denne onsdag føles som første skoledag. Selvom nogle grupper under Zoom-undervisningen har fundet sammen om opgaver, gåture og øl udenfor Zooms firkantede rammer, så ligger hverdagen med hjemmestudie og opgaveskrivning fra sengen langt fra en god gammeldags undervisningsdag i SDU’s betonklædte lokaler. I det nye hold A’s klasselokale står tilmed to bakker Spangsbergs-flødeboller på bordet oppe ved tavlen. Og er der noget, som kan få folk i god stemning, er det flødeboller til morgenmad. Men ak … 

»Jeg er sgu bange for, at de er et år gamle,« bekendtgør Anders Kinch-Jensen, hold A’s håndværksunderviser dette semester.

Flødebolle-fadæsen blev op af formiddagen suppleret af en navnerunde, hvor alle på klassisk vis skulle sige deres navn. Mens navnene blev sagt og hjemstavnen fremstammet, kunne man sidde med på en lytter, se hinanden an og få styr på stemmen, indtil turen kom til en selv. De personer med ekstra overskud krydrede også lige deres præsentation med lidt bonusinfo eller et par sjove kommentarer:

»Jeg hedder Eli. Tror, i alle sammen kender mig.«

Et semester der snart er forbi. Og hvad så bagefter?

Siden version to af de førsteårsstuderendes semesterstart – og frem til udgivelsen af denne udgave af LIXEN – har de været igennem en tætpakket nyhedsuge. Fra morgen til aften mandag, tirsdag og onsdag skulle der for hver redaktion produceres tre nyheder; på skrift, lyd og TV. Dage med deadlines, interviews og gruppearbejde er noget andet end de forholdsvist stille dage derhjemme, vi længe har været vant til.

Den allerførste dag tilbage på Medietorvet resulterede også i trætte øjne sidst på dagen. Den summen, høje latter og spænding, man blev mødt af om morgenen, var sidst på dagen forvandlet til halvtomme cigaretpakker, sultne maver og matte smil.

»Det er jo lang tid siden, man har set folk, og så har jeg da været spændt,« fortalte Jacob Bilet Rand fra hold B for eksempel fra morgenstunden af inden undervisningen.

Spørgsmålet er nu, om tiden med onlineundervisning bliver noget, som de journaliststuderende vil komme til at savne. Kommer de ikke til at savne bare at åbne for deres computere for at komme til undervisning? Til det svarer Kevin Lundgren Frederiksen fra hold A:

»Det kan vi jo stadig, ikke Birgitte?«

Og det kan vi. Resten af semestret vil det nemlig kun være til håndværkstimerne og i Research & Metode 2, at de studerende kan dukke op til fysisk undervisning. Mediesprog og Refleksionsfag fortsætter i Zoom-format. Om alle fag på 3. semester kommer til at foregå med fysisk fremmøde på Medietorvet må tiden vise. Foreløbigt må kan vi bare satse på, at we’re back for good.