Lixen har analyseret de journaliststuderendes hjemmesider, som blev brugt til at ansøge om de mest eftertragtede praktikpladser på panikdagen den 8. maj. Få her en oversigt over de mest populære temaer, de mest finurlige ord, og hvad du måske selv kan gøre, når det bliver din tur til at søge praktik.
Hvem er jeg? Hvad kan jeg? Og hvad vil jeg egentlig? Det er de helt store eksistentielle spørgsmål, som de fleste journaliststuderende har stillet sig selv gennem de seneste måneder, hvor den helt store kamp om en af de eftertragtede praktikpladser har været på dagsordenen. Alt, hvad du som kommende journalist har lært om knivskarp vinkling og fyndigt sprogbrug, bliver sat på prøve, nu hvor du selv, og ikke dine kilder er i centrum. For du skal vinkle og sælge dig selv som den mest spidsede pen i penalhuset. Mange valg skal tages som ung, vaklende journalist, der egentlig bare vil ud i verden og besejre den med sit kamera, sin mikrofon eller pen. Og hvordan sælger man så lige sig selv godt nok til, at man får lov til at sætte sin underskrift på en af kontrakterne?
Som en del af praktiksøgningen skal alle praktiksøgende lave en hjemmeside om intet mindre end dem selv, hvor de i ægte X-factor-stil både skal promovere personlighed og produktioner. Lixen har analyseret 89 SDU’eres hjemmesider for at se nærmere på, hvordan og hvad praktikjægerne har skrevet om dem selv. I alt hjalp Excel med at undersøge 33.000 ord.
Brug det som en guide eller inspiration til, hvordan du selv skal gribe selvpromoveringen an, eller fornøj dig med, hvad de kommende journalister kunne finde på at skrive om.
De populære temaer
Hvis man tager udgangspunkt i hjemmesiderne, vinder TV-mediet i konkurrencen om, hvilken medieplatform de studerende helst vil arbejde på. Der er 66 forekomster på ord, der har noget med TV-mediet at gøre, mens radio er det mindst populære. Det stemmer nogenlunde overens med de praktikpladser, som de studerende fra SDU har besat (se praktikfordelingen nederst).
De studerende beskriver dem selv som sociale dyr, når de på hjemmesiderne i 15 tilfælde skriver om deres trang til alkohol i forskellige former. Der alt fra rødvinspletter til Albaniflasker på listen over ord, der indgår i alkohol-temaet.
Derudover er de 89 journaliststuderende begejstrede for den store verden. Hele 122 forskellige lande og byer nævner de tilsammen på listen over de steder, hvor de er opvokset eller har besøgt. Fra Marslev til Mali og fra Charlottenlund til Colombo. I forhold til geografisk placering vinder jyderne over sjællænderne, når det kommer til at nævne fødebyen mest. Se de mest populære temaer på den grønne graf.
Dem, der skiller sig ud
I kampen om at skille sig ud og udtrykke, at man bare har en herre fed personlighed, som simpelthen ikke kan undværes på en arbejdsplads, er der blevet brugt kreative ord. De studerende har i deres tekster om dem selv skrevet om klappepølser, pipfri lørdagskylling og soyalatte. Der har sneget sig kreative farver ind såsom calypsorød og grøntsagsfarvet – hvad det så end er. Og så har de beskrevet deres interesser både i livet og som journalist på forskellig vis. I analysen popper ord som babushkabukser, ’rundkredsguitarspilogfællessangtype’, hubertusjagt, jernrørsbærende, parringsritual, pastamaskineejer og trøffelfritter frem. Måske man bliver husket på sine sproglige spidsfindigheder?
De der klichéer, du skal undgå
Det havde været forventeligt, at de studerende havde skrevet mere om deres kommende journalistiske rejse, eller at deres støttehjul snart skal fjernes, når de som små journalistspirer snart skal slå rødder et sted ude i medieverden. Klichéer er der mange af, men noget tyder på, at de studerende alligevel har hørt efter, når underviserne har sagt, at de er trætte af at læse om alle de erfaringer, der er kommet med i bagagen. For ordet kliché er blevet brugt flere gange, end de forventelige klichéer selv er.
Dog viser analysen også, at de studerende kan være mere kreative, når de skal udtrykke, hvor skrivelystne og historiehungrende, de er – i hvert fald hvis de vil skille sig ud sprogligt. De studerende elsker, føler og drømmer enormt meget og lægger ikke skjul på, hvor fascinerede og målrettede, de er, når det kommer til nye journalistiske eventyr. Faktisk er ordet ’elsker’ det mest brugte verbum.
Dem, der brugte for få eller for mange ord
Hvor meget skal man overhovedet skrive? Det talte de studerende om, for hvornår bliver det for meget? Det viser sig, at praktiksøgerne i gennemsnit skrev 2.171 anslag om dem selv svarende til knap en side. Nogle var langt fra dette tal, hvor bundskraberen kun skrev 200 anslag, mens én skrev tæt på 6.000 anslag om sig selv og sin personlighed. Det er måske lige i overkanten, hvis man regner med, at praktikstederne skal komme levende gennem hele hjemmesiden.
Nu er du som kommende praktiksøger bedre rustet til, hvordan du skal gribe dig selv og din selvpromovering an. Eller også er du bare blevet endnu mere forvirret – held og lykke, når det bliver din tur!