BRANCHEN

I kampen om læsernes opmærksomhed skal man gøre, hvad man er god til

Kendte og kongelige. Det har været centrum for Kenth Gram Madsens arbejde i sladderbranchen de seneste tredive år. Og med en branche i konstant udvikling, bliver det essentielt at holde fast i ens grundessens.

Presserummet er kaotisk. I den renoverede NKT-hal, hvor X Factor afholdes, vrimler deltagere, dommere, journalister og fotografer rundt mellem hinanden i et virvar af spørgsmål og svar. Midt i mylderet står Kenth Gram Madsen med sin telefon strakt ud mod X Factors skaldede dommer. Han har hverken livevideo eller stor mikrofon med, men hans iPhone opfanger alt, han skal bruge. Kenth Madsen er freelancejournalist på Her&Nu, en af Danmarks tilbageværende ugeblade, og med mere end tredive års erfaring inden for branchen, kender han gamet bedre end de fleste. Og han ved, hvad han skal have med hjem.

 »Jeg tror, at det grundlæggende for os er at holde os til vores koncept,« forklarer han.

Læserne af Her&Nu er et ældre segment, og deres interesse er rettet mod kendte og kongelige, og især de store events og serier på tv bruger ugebladet som pejlemærke for deres indhold. Derfor lader Kenth Madsen nu telefonen gå på skift mellem deltager og dommer.

Under showet har Kenth Madsen været i tvivl om, hvilken vinkel han skulle lægge på sin historie og først nu, hvor showet er overstået, er han blevet sikker. Nu mangler han bare at få de helt rigtige citater med hjem. I sidste ende skal det handle om de kendte. Det er, hvad læserne vil have. 

»Vi kan ikke tage en eller anden op, som ikke er kendt, for det er ikke interessant for os,« forklarer han og tilføjer:

»Det kan godt være, at hun er dygtig til at synge, eller hvad hun nu er, men det skal helst være sådan, at når man viser et billede af hende, så er der et eller andet, der klinger oven i hovedet; hun er kendt.«

Bag ham maser Se og Hør sig forbi B.T. og lytter med på TV2s interview med en ung sangerinde. Kenth Madsen spotter sangerinden og smyger sig hen til hende. Han venter tålmodigt, og da hun har givet sit sidste ord til TV2, ser han sit snit til at fange hende i mylderet.  Bare lige nogle få spørgsmål og svar vil fuldende hans vinkel.

Sociale medier er en konkurrent
Tre timer forinden ankommer Kenth Madsen til årets første liveshow i talentprogrammet X Factor. Noget, som han ofte har brugt sin fredag aften på. Her er stemningen i presserummet mere rolig, og Kenth sidder klar med sin computer, en kop kaffe og sin blok, sammen med den øvrige underholdningsbranche. For enden af rummet står en skærm, hvor showet vil blive afspillet – ligesom hjemme i sofaen – så de rutinerede journalister kan opdatere deres medier online. Kenth Madsen skal ikke opdatere noget online. Han skal først skrive sin artikel søndag. Men vinklen til artiklen, den ved han ikke endnu. Den må komme i løbet af aftenen.

»Hov! Jeg skal faktisk tage et billede til sådan et opslag på Instagram,« husker Kenth Madsen pludseligt og flagrer demonstrerende med sin iPhone. 

Hjemme på redaktionen sidder en kollega fra Realityportalen og er klar til at opdatere siden og dens sociale medier. Der er ti minutter til showet starter, og freelanceren tager en hurtig tur ned ad gangen, men må kort efter vende tomhændet tilbage uden et værdigt billede. Løsningen bliver et billede af en skærm med TV2s og X Factors logo på, som sendes tilbage til redaktionen. 

I Kenth Madsens arbejde har brugen af sociale medier normalvis en sparsom plads. Han tror ikke, at der er den store vinding i at bruge sociale medier for et ugeblad som Her&Nu, hvis ældre målgruppe ikke begår sig vanligt på de nye digitale platforme. Det betyder dog ikke, at sociale medier ikke har betydning for ugebladsjournalistens arbejde – for det har det. 

»Sociale medier er for mig at se en kæmpe konkurrent,« forklarer Kenth Madsen og tilføjer: »Det er det, fordi de (red. kendte mennesker på sociale medier) næsten er deres eget brand og medie.«

Medieudvikling har budt ugebladene hårde kår. Hvor ugebladene tidligere var kilden til information om de kendte og kongelige, er læserne i dag ikke mere end enkelte klik væk fra samme informationer, som de kan få direkte fra de kendtes egne sociale medier. Her kan de kendte nemlig kommunikere om deres liv på deres egne præmisser. 

»Nu kan de selv formidle alt. Det var så det ugebladene næsten udelukkende gjorde i gamle dage,« forklarer Kenth Madsen og tilføjer: »Man kan sige, at det jo tager interessen fra vores blad.«

En SMS tikker ind på computerskærmen foran ham fra kollegaen fra Realityportalen. Billedet af skærmen med TV2 og X Factors logo til Realityportalens Instagram var ikke blevet modtaget med begejstring hjemme på redaktionen. Det var simpelthen for kedeligt.

»Tror du, vi kan nå ned og tage et billede af scenen,« spørger Kenth Madsen en medarbejder fra TV2, der nikker og viser ham ned til scenen.

Der er kun få minutter til showet skal starte, og med telefonen i hånden forsvinder freelanceren ned ad trappen for kort tid efter at vende tilbage. Denne gang med et billede af den famøse X Factor scene. Og det billede falder i bedre jord hos redaktionen derhjemme og findes kort efter på mediets Instagram. 

Man skal bag facaden
Klokken slår nu tyve og lyset i presserummet slukkes. En rungen af begejstret publikum kan høres gennem den lukkede dør til salen. På skærmen starter X Factors famøse titelmelodi og det store røde X løber over skærmen. Aftenens første sanger, Nicklas, går på scenen. Showet er i gang. Der tastes og klikkes på computerne, men ved Kenth Madsen tastes der ikke synderligt meget. Her er fokusset rettet fuldkomment mod tv-skærmen, der skal præsentere hans kommende vinkel.

Her&Nu er et løssalgsblad, hvis overvejende salg er afhængig af, at læserne køber bladet i supermarkederne hver eneste uge. Bladet står side om side med konkurrerende ugeblade som Se&Hør og Ude og Hjemme, og det har betydning for, hvordan både bladets indhold og udseende planlægges:

»Så der skal være lidt blikfang,« forklarer Kenth Madsen.

En gang imellem sender han en sms til kollegaen på Realityportalen, men ellers holdes hånden på kuglepennen, der noterer spørgsmål på blokken. Spørgsmål, der har til formål at komme under huden på de kendte ansigter.

»Vi skal ligesom bag facaden på folk, se deres private side. Det er vores mission her i tilværelsen. Det er at grave lidt frem omkring det,« fortæller han.

Det at komme bag facaden på de kendte mennesker kan dog også være en journalistisk kerneudfordring, hvis de kendte ikke vil spille med på mediernes præmisser.

»Sådan en som Blachman, han kan også være træls, for han gider ikke svare på det, som man spørger om. Han spiller ikke med. Vi vil godt høre, hvordan det er at være far i en sen alder. Det gider han ikke at fortælle om. Det er privat, siger han,« fortæller Kenth Madsen.

Sladderen er nemlig kernen i spillet. De kendte skal give den, Kenth Madsen skal formidle den og læserne skal købe den. Og spillet er ikke altid nemt for hverken journalisten eller den kendte. For nogle gange kan der være spørgsmål, der hverken er sjove at besvare for den kendte eller at stille for journalisten.

»Nogle gange kan man godt risikere at blive uvenner med dem, når man skal ud i at skrive noget, de ikke bryder sig om, men som regel bliver det sgu godt igen. Tiden læger alle sår,« fortæller han.

Men det hører med. 

»Jeg tager det nogle gange sådan og siger, at det er en del af gamet.«

Selvom arbejdet som sladderjournalist kan byde på store og små udfordringer, så har Kenth Madsen aldrig fortrudt sit karrierevalg. Nok tværtimod. 

»Jeg synes den kulørte verden er ret spændende, og der sker altid noget nyt i mit job, og det er ligesom det, der driver mig,« siger han. 

Da Nicklas er færdig på scenen og dommerne giver kommentarer til showets første deltager, trykker han optag på sin iPhone. Så er det nemmere at finde citaterne senere.

Foto: Teitur Larsen

Vinklen
Da alle deltagerne har sunget, og afgørelsens time har sendt en deltager ud af konkurrencen, er det tid til pressemøde. Den ellers rolige atmosfære i presserummet bliver brat afbrudt, da den første deltager træder ind ad døren. Journalisterne forlader deres computere en efter en og retter både filmende mobiltelefoner, store mikrofoner og klikkende kameraer mod deltagerne og deres dommere.

Kenth Madsen søger aktivt citater til sin historie. Midt i mylderet læner han sig ind mod sin tilknyttede fotograf, der giver ham et tip i den rigtige retning og sætter kursen over mod den unge sangerinde, Mathilde, der næsten var ude af X Factor. Hun er historien, og vinklen blev på den unge kvindes intense oplevelse og følelsesmæssige reaktion af næsten at være stemt ud på national tv, og hvordan hendes dommer havde et medansvar for resultatet.  Da han når den unge sangerinde, rækker han endnu engang iPhonen ud for at fange hendes ord. Han ved, hvad Her&Nus læsere vil have.

»Det er jo ikke mig, der bestemmer, hvem der er interessant. Det er jo faktisk publikum.«