STUDIET

Hvad drømmer praktikstederne om?

Illustration: Agnes Rønberg


Praktiksøgningen kan føles som et forvirrende virvar af følelser, stress og forventninger, du slet ikke kan leve op til. Men måske er det hele slet ikke så farligt endda. LIXEN har i denne måned snakket med tre mediehuse, der hver især specialiserer sig i henholdsvis TV, radio og skrift, for at give dette års praktiksøgende en smule mere ro, når Store Match Dag lander.

Fyens Stiftstidende

Fyens Stiftstidende er et regionalt dagblad, som ligger centralt placeret lige overfor Odense Banegård. Dagbladet har redaktioner på tværs af hele Fyn, og har eksisteret siden 1972. LIXEN har snakket med kultur- og musikjournalist samt praktikantvejleder, Simon Staun.

Hvad er vigtigt for jer, når I udvælger praktikanter?

Vi vil selvfølgelig helst have praktikanter, der har gjort sig tanker om, hvorfor lokal- og regionaljournalistik er interessant for dem. Nogen der ved, hvor væsentlig den journalistik, vi laver, er for dem vi skriver om og for vores lokalområde og øen. Jeg synes nu, at jeg kan spore en lille forandring hvad angår synet på lokal- og regionaljournalistik i dag i forhold til for et par år siden. De seneste runder (red. praktiksøgningsrunder), er gået lidt imod den trend med at alle vil til København og vil på TV-stationer eller produktionsselskaber. Det synes vi jo kun er fedt. Vi leder efter praktikanter, som synes at provinsen er fed, som ikke nødvendigvis har en drøm om at blive nyhedsværter på TV2 og som gerne vil spille en rolle i det Danmark, langt de fleste af os lever i.

Er det vigtigt for jer, at ansøgeren har et CV spækket med studierelevant erfaring?

Uanset om det er print eller web, så er 95% af arbejdet på Fyens Stiftstidende, og formodentlig også på de andre dagblade, jo skriftligt. Men alle der kommer i praktik hos os, kommer til at tage billeder selv. Alle kommer til at lave podcast. Alle kommer til at livestreame på et eller andet tidspunkt. Det er jo klart, at vi hverken er et radio- eller TV-medie, men vi bruger nogle af de samme aspekter. Podcasts er en stor ting nu, så det kommer man helt sikkert til at lave. Derudover arbejder vi med en masse digitale værktøjer. Men hvis man siger at man ikke er god til at lave eksempelvis livestreaming, bliver man selvfølgelig ikke presset ud i det. Vi siger til folk, at hvis de for eksempel brænder for at lave podcast, så giv den gas. På den måde kan man sagtens få afløb for nogle ting, som ikke smager af traditionelle trykte medier. Vi forsøger hele tiden at finde ud af, hvordan vi kan få nye læsere og lyttere, og det er i høj grad noget de unge skal være med til. De har bare styr på nogle andre medier og platforme end os andre.

Er det vigtigt for jer, at ansøgeren har en bred profil på sociale medier?

Nej. Jeg synes, selvom det nu har været virtuelle messer og forsamtaler, altid at det er i det personlige møde, at man finder ud af, om der er kemi. Kan vi mærke at denne person er interesseret i os, og kan de mærke, at vi vil dem? Derefter går vi først ind og bruger lang tid på deres hjemmesider. Det er klart at vi jo har mere fokus på artikler end vi har på fx radioproduktioner, men ting som LinkedIn osv. er ikke noget jeg bruger meget tid på. Hjemmesiden synes jeg giver et rigtigt godt fingerpeg om, hvad det er for en person, både i den personlige præsentation men også i de 3-5 produktioner, der ligger derinde. 

Hvad med karakterer. Er man bedre stillet som praktiksøgende med et karakterblad, der brister med 12-taller?

Aldrig. Jeg har været praktikantvejleder i 11 år, og har til dato aldrig været inde at se, hvad folk har fået i karakterer. Der vægter kemi til enhver tid højere. Vi har en formodning om, at når studerende er nået til det punkt, hvor de skal ud at søge praktik, så er de kommet så langt, at de må være dygtige nok.

Hvordan finder i mulige praktikanter?

Det er primært i kraft af de virtuelle messer eller åbent hus uanset om det er fysisk eller virtuelt. Det er der, at vi får vist huset frem og fortalt lidt om, hvilke praktikanter vi søger. De studerende får set huset og mærket stemningen, og kan mærke efter om det er et sted, de kunne se sig selv. Vi har som alle andre også en Facebookside, der hedder ”I praktik på Fyens Stiftstidende”, hvor de nuværende praktikanter præsenterer sig selv, og noget af det de laver, og tidligere praktikanter fortæller, hvad de har fået med fra deres tid som praktikant. Det er ikke et sted, vi går ind og hverver nogen, det er mere et udstillingsvindue, der kan være med til at tegne billedet af hvilken type praktiksted vi er. Men åbent hus og forsamtalerne. Det er der, vi finder de fremtidige praktikanter.

Hvad skal en praktikant kunne for at komme i praktik hos jer?

Det vejer rigtigt tungt, når vi kan mærke, at nogen vil os. Det er jo lidt ligesom et forhold. Der er jo ikke nogen, der vil have en partner, hvor man kan mærke, at den anden ikke helt har lyst til at være i forholdet. Vi spiller altid med åbne kort overfor praktikanter. Hvis vi har haft nogen til samtale, hvor vi kan mærke, at det aldrig kommer til at gå, siger vi til dem på en pæn måde, at de nok bør søge andetsteds. Omvendt er vi også meget ærlige overfor de praktiksøgende, vi synes klarer det godt. Vi har aldrig skrevet under med nogen før Panikdagen, men selvfølgelig siger vi til folk, hvis de har gjort et godt indtryk til samtalen.

Har I nogle gode råd til de praktiksøgende studerende, der lige nu står og skal til at forberede deres ansøgninger?

Uden at være alt for farvet synes jeg, at man skal kigge på, hvor man kan lære mest henne. Hvis man nu kommer på et regionalt dagblad, stifter man både bekendtskab med podcast, og man får skrevet sindssygt meget. Der er nogle steder, hvor man ikke får produceret så meget, og jo mindre man får produceret, jo mindre får man lært. Ser man ud på medielandskabet på nogle af de absolut bedste journalister, uanset om det er på Politiken eller TV2, vil man se forbløffende mange, der har været på Horsens Folkeblad eller Jyske Vestkysten. Det er med til at understrege, at de værktøjer man får med fra disse praktiksteder, kan man bruge uanset om man har en ambition om at lave TV, radio eller hvad man vil. De basale journalistiske færdigheder får man virkelig prøvet af her.

R4DIO

Radio 4 eller R4DIO opstod, mens gløderne stadig var varme efter Radio24syvs lukning. Kanalen gik i luften den 1. november 2019, og dækker i dag hele landet fra hovedkontoret i Aarhus. LIXEN har snakket med nyheds- og aktualitetschef, Tina Kragelund.

Hvad er vigtigt for jer, når I udvælger praktikanter?

Når vi ansætter journalistpraktikanter, er der særligt to ting, der er vigtige: At de studerende vil noget med deres journalistik, og at de gerne vil være hos netop os. Altså at de har taget stilling til både faget og det medie, de søger. Hos os er det bare et plus, hvis man siger, man er blevet journalist for at gøre en forskel. Det viser ambition og passion, som man kan komme langt med i vores branche.

Er det vigtigt for jer, at ansøgeren har et CV spækket med studierelevant erfaring?

Vi siger altid til åbent hus, at man hverken behøver have lavet studenterradio eller være en haj til at redigere i Hindenburg. Det lærer man hurtigt, når man starter hos os. Til gengæld er det et kæmpe plus, hvis man kan vise, at man følger med i nyhedsstrømmen og har ideer til gode landsdækkende historier netop nu.

Er det vigtigt for jer, at ansøgeren har en bred profil på sociale medier?

Jeg kigger hverken på SoMe-profiler eller karakterer, når jeg ansætter. Det er praktikantens motivation for faget, der tæller.

Hvad står særligt ud hos jer? Videoer, hjemmesiden el.lign.?

De studerendes hjemmesider er et godt supplement til at få et indtryk af dem. Jeg kigger typisk, om der er eksempler på produktioner – uanset om det er tv, radio eller skrift. Det giver et indtryk af, hvilket potentiale praktikanten har, og hvilken type journalistik de går efter.

Hvorfor tror I, at så mange praktiksøgende journaliststuderende søger hos jer?

Vi har oplevet god søgning til vores praktikpladser på Radio4, og ifølge dem, der søger, så handler det om, at man hos os både får lov til at være på nyheder, magasinformater/studieprogrammer og længere reportager, og at man i høj grad er med til at planlægge sin praktiktid ud fra interesser og ønsker.

Har I nogle gode råd til de praktiksøgende studerende, der lige nu står og skal til at forberede deres ansøgninger?

Mit bedste råd: Lyt, se eller læs produktet, inden du søger. Hvis du kommer til samtale hos mig og aldrig har hørt Radio4, så bliver du ikke ansat.

Strong Productions

Strong Productions er produktionsselskabet bag serier som ’Date mig nøgen’, ’Over Atlanten’ og ’Robinson ekspeditionen’. Produktionsselskabet er placeret i København, og modtog i sidste praktikrunde ti gange så mange praktikansøgninger, som de søgte. LIXEN har snakket med producent, Josephine Mathisen.

Hvad er vigtigt for jer, når I udvælger praktikanter?

På papiret kan alle det samme. Det er ikke sådan, at vi sidder og tænker ’vi skal have en der kan VJ (red. videojournalistik) eller lignende. For os handler det meget om, hvem der passet til huset. Om vi kan se personen være på alle redaktioner. Netop fordi vi laver så mange forskellige ting, er det vigtigt, at vi kan placere vedkommende alle steder. På papiret kan de fleste faktisk det samme, uanset om de kommer fra SDU eller DMJX. Det er det første møde, der er afgørende for os. Det er heller ikke sådan, at vi tænker at praktikanterne skal komme forskellige steder fra, det handler meget om kemi. Jeg synes, en kombination mellem eksempelvis TVM og journalistuddannelserne er fin, fordi de kan forskellige ting.

Det er også rigtig vigtigt for os, at de fremtidige praktikanter har forstand på vinkling. Det tekniske og alle de andre ting kan komme. Det vigtigste for os er at man kan finde ud af at fortælle en historie. Vi laver desuden små kurser osv. hvis man gerne vil ad VJ-vejen. 

Er det vigtigt for jer, at ansøgeren har et CV spækket med studierelevant erfaring?

Nej, det er det ikke. I øjeblikket har vi én praktikant, der ikke har nogen erfaring overhovedet, og en anden praktikant, der har masser af erfaring, fordi hun har været ude i branchen. Det er egentlig en tilfældighed. Vi kigger selvfølgelig på CV’et, men det er ikke afgørende for os overhovedet. Som sagt er det vigtigste, om man passer ind i huset. Man kommer jo fra den samme uddannelse, så man har jo lært the basics.

Hvad har tidligere/nuværende praktikanter gjort, som stod ud ift. de andre ansøgere?

I sidste runde, var der rigtig mange dygtige ansøgere. Vi endte faktisk med at ansætte tre, selvom vi kun skulle bruge én. Det var simpelthen fordi, vi ikke kunne vælge. Det spiller en rigtigt stor rolle, hvor meget ansøgerne vil os. Hvis man kommer ind, og det er tydeligt, at man har lavet den samme ansøgning til alle fem produktionsselskaber, man søger, så kan vi godt gennemskue det. Men er der en der har sat sig ind i de ting, vi laver, og synes, at det er fedt, så er de klart mere interessante.

Er det vigtigt for jer, at ansøgeren har en bred profil på sociale medier?

Nej. Det er det faktisk ikke. Vi kigger udelukkende på det vi får tilsendt, som eksempelvis hjemmesiderne. Det er ret fedt, når folk har lavet hjemmesider, for det giver et ekstra blik på personen. Det er rigtig fint lige at kunne skimte siderne inden, så man har en nogenlunde idé om hvem det er, at man skal møde. Det kigger vi ret meget på. Jeg skal være ærlig og sige, at vi ikke ligefrem sidder og læser dem helt igennem, men det er rart at kunne se, hvad de har lavet før, og at de lige fortæller om sig selv, så man kan nå at danne sig et nogenlunde billede af, hvem det er, man skal møde.

Hvad med karakterer. Er man bedre stillet som praktiksøgende med et karakterblad, der brister med 12-taller?

Nej. Overhovedet ikke. Man kan virkelig godt lave noget lort og stadigvæk være dygtig. Det er jo nogle helt andre ting, man bliver bedømt på. Vi kigger rigtig meget på erfaring, men karakterer har vi aldrig kigget på, så længe jeg har været her.

Hvad skal en praktikant kunne for at komme i praktik hos jer?

Det er rigtigt godt at have selvtillid. Nu snakker jeg ikke om en arrogant ’jeg kan det hele’-type. Tværtimod vil vi rigtig gerne have, at man er ærlig og bevidst om, at man ikke er perfekt, for det er jo netop det, man skal bruge sin praktiktid til at lære. Det lægger vi meget vægt på, når vi snakker med praktikanterne. Man skal turde sige, når man synes, at det er svært, og når der er noget, man ikke kan finde ud af, for så kan vi nå at rette op på det. Der er ingen forventning om, at man skal kunne det hele.

Har I nogle gode råd til de praktiksøgende studerende, der lige nu står og skal til at forberede deres ansøgninger?

Tag en dyb vejrtrækning og spring ud i det. Det lyder klichéagtigt, men at være sig selv og ikke at forestille sig at vi vil have noget specielt. Vi typecaster ikke. Vi vil rigtig gerne møde den rigtige person, som de nu ser ud, for at se om det er en person, der passer i huset. Det ved man jo kun hvis folk er sig selv.