Antallet af danskere, der bevidst undgår nyheder, stiger igen. Faktisk vælger hver femte dansker ifølge en ny undersøgelse bevidst ikke at orientere sig i nyhedsstrømmen af frygt for, at tidens voldsomme nyhedsvirkelighed vil give bekymringer og dårligt humør.
Der er flere og flere danskere, der er så trætte af nyheder, at de aktivt vælger dem fra. Fravalget af nyheder skyldes i høj grad, at danskerne er trætte af et nyhedsbillede, der konstant er præget af det dramatiske og ekstreme.
I begyndelsen af corona-pandemien sad danskerne klistret til skærmene aften efter aften. Mediehusene kunne registrere kraftige stigninger i nyhedsforbrugere. Men der skulle ikke gå længe før, at interessen dalede.
Og netop som de fleste kunne smide både bekymringer, mundbind og lænker, så beordrede Putin de russiske troppe til at påbegynde invasionen af Ukraine. Igen sad langt de fleste danskere med næsen langt inde i skærmene for at suge de seneste informationer til sig. Og så gentog historien sig ellers. Den stigende interesse for nyheder forsvandt endnu engang lige så hurtigt, som den var opstået.
En af dem, der har taget et aktivt valg om at undgå nyheder, er den 23-årige sygeplejerskestuderende Laura Christensen: “Jeg synes, at nyhederne alt for tit er negative. Det påvirker mit humør, når jeg ser et eller andet forfærdeligt, som jeg alligevel ikke kan gøre noget ved. Så jeg har besluttet mig for at se bort fra det, der ikke har nogen relevans for mig,” fortæller hun til LIXEN.
Kombinationen af bekymrende og sørgelige historier har skabt en af de cocktails, man efter at have nippet lidt til og set lidt på, bliver enig med sig selv om aldrig at vælge igen. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Reuters Institute Digital News Report med sit tydelige sprog. Rapporten fremlægger at hver femte dansker ofte eller indimellem aktivt vælger at undgå nyhederne – et tal, der er steget fra 15 % i 2019. Det er særligt de unge, der aktivt vælger at undgå nyheder. I dag undgår hver tredje unge dansker nyheder, og det tal ser kun ud til at stige.
De nyhedstrætte danskere giver hovedbrud hos medierne. Det er mediernes opgave at være samfundets vagthund og skildre virkeligheden, som den ser ud. Men det er også mediernes ansvar at sørge for den demokratiske samtale kan fungere på et oplyst grundlag. Et oplyst grundlag der blandt andet kræver, at borgerne følger med i nyhedsstrømmen.