BRANCHEN

Fremtidens journalister skal turde bruge sig selv

I en tid hvor de traditionelle medier kæmper for at være relevante, er det nu vigtigere end nogensinde før, at journalister tør bruge sig selv. Det er nemlig en vigtig faktor for, at journalistikken kan skabe forbindelse og tillid til folk i internettets tidsalder. Det mener tidligere direktør og medstifter af Zetland, Jakob Moll.

Okay. Inden vi går i gang, bliver jeg nødt til at indrømme noget. De fleste af de historier, jeg har lavet på studiet det første år, har været pænt kedelige. Jeg er faktisk ret sikker på, at jeg ikke ville have klikket, læst eller lyttet til nogen af dem selv.

Og det er sgu lidt et problem. For hvis ikke engang jeg selv gider, ja, hvem i alverden skulle så? 

Derfor kontaktede jeg Jakob Moll. Han er tidligere direktør og medstifter af Zetland, og så har han netop afsluttet sit fellowship på Harvard University. Der undersøgte han, hvordan medier som Zetland kan finde nye måder at skabe tillid og finansiering til journalistik på i fremtiden.

Og som journalist, medie-iværksætter og forretningsmand, med lidt Silicon Valley-tech-fyr-vibes over sig, virkede han som den helt rigtige at stille spørgsmålet, som jeg har tænkt over længe. Nemlig: Hvordan laver man journalistik, som folk rent faktisk gider bruge deres tid på i denne fortravlede verden?

Det er selvfølgelig ikke mit originale spørgsmål, men spørgsmålet, som alle medier og journalister verden over prøver at finde svar på lige nu. For Jakob Moll handler det i høj grad om tillid, og at turde bringe sig selv i spil i historierne. 

»Kunsten er at overbevise folk om, at vi er nogle ægte mennesker, der er drevet af en ægte nysgerrighed. Det skaber tillid og gør, at folk gider bruge tid på vores historier.«

Tillid til personer, ikke institutioner

Jeg møder Jakob Moll på et Zoom-møde, ugen efter han har afsluttet sit fellowship. Det fine tøj er udskiftet med en surfer-t-shirt og AirPods, som giver ham et afslappet look i det solbeskinnede soveværelse på den anden side af Atlanten.

Og det var faktisk også meningen med fellowshippet. At det skulle være et års pusterum, hvor han kunne blive klogere på, hvordan han skulle bidrage til at bringe journalistikken videre i fremtiden.  Jakob Moll mener nemlig, at journalistikken skal ændre sig på helt utrolig mange måder. En af dem er, at journalistikken skal blive mere personlig.

For der er nemlig sket et markant skifte i, hvem vi har tillid til, mener Jakob Moll. Hvor tilliden tidligere lå hos samfundets institutioner, heriblandt de traditionelle medier, er det i dag personer, som vi finder troværdige. 

Han mener, at det er den udvikling, der gjorde det muligt for Donald Trump at overbevise en tilstrækkelig stor andel af den amerikanske befolkning om, at de amerikanske institutioner og det samlede system var rigged.

»Og man kan sige meget om Donald Trump, men han har fandme meget personlighed.«

Men skiftet i tillid kan også bruges til at forstå, hvorfor unge vender de traditionelle medier ryggen.

»De gider simpelthen ikke høre på den her institutionelle fortællemåde. The Voice from Nowhere. Det er i hvert fald min påstand. Det bliver opfattet som fake og irrelevant.«

Derfor mener Jakob Moll, at journalister skal blive bedre til at bruge deres personlighed. Folk skal kunne mærke, at der er et rigtigt, levende menneske bag.

»Jeg plejer at anbefale Michael Lewis til alle unge journalister. I hans podcast, Against the Rules, er han fremragende til at være personligt til stede. Det er det, at man møder ham som et menneske, der gør, at man gerne vil bruge tid sammen med ham.«

I Danmark nævner Jakob Moll navne som Knud Brix, Rasmus Tantholdt og Puk Damsgård. Men hvis man virkelig skal lære kunsten at bruge sig selv, er der ikke noget bedre sted at lære fra end YouTube. I løbet af de sidste ti måneder har Jakob Moll nemlig haft tid til at sætte sig ind i sin 16-årige søn Frodes YouTube-vaner.

»Selvfølgelig er der en masse, som kun handler om gaming, men der er faktisk også noget, man bliver klogere af,« siger Jakob Moll.

Og det er det stof, som Jakob Moll mener, man som journalist skal blive inspireret af. For det går ikke at have en nedladende tilgang til YouTubere. Man skal derimod være ydmyg og prøve at forstå, hvad de gør rigtigt, siden folk med glæde vælger at bruge mange timer derinde.

Så hvis man kan kombinere YouTubernes begejstring og brugen af ens personlighed med de traditionelle journalistiske værdier og værktøjer, tror Jakob Moll, man kan ramme noget spændende.  

»Jeg tror, vi kun er lige i begyndelsen af at forstå, hvordan journalistikken og internettet kan møde hinanden. Det tog også årtier for journalistikken at finde ud af, hvad man skulle stille op med radio og tv.«

3 YouTube-anbefalinger af Frode Moll:

ContraPoints

Michael Reeves

YourMovieSucksDOTOrg

3 boganbefalinger af Jakob Moll:

‘Public Opinion’ af Walter Lippmann

‘Reckoning’ af Candis Callison og Mary Lynn Young

‘The Journalist and the Murderer’ af Janet Malcolm

Find ud af, hvad du gerne vil bidrage med

Desværre synes Jakob Moll, at der er en tendens til, at de danske journalistuddannelser banker nysgerrigheden og kreativiteten ud af folk. Måske fordi praktikken får lov til at fylde så meget. Fokusset bliver derfor at lave noget, som ligner det eksisterende, i stedet for at eksperimentere.

»Derfor håber jeg, du tager det med i din historie, at du ikke rigtig har lavet noget journalistik på uddannelsen, som du selv ville forbruge. For det synes jeg, er det helt rigtige perspektiv. For så bliver spørgsmålet, hvordan man finder frem til det.«

Og her mener Jakob Moll, man skal glemme alt om Ritzau-rullen og de hurtige nyheder. Det er alligevel en forretningsmodel, som er død. I stedet bør man løbe sin webhistorik igennem for at se, hvad der virkelig interesserer én. For det er den oprigtige nysgerrighed, man skal bruge, hvis man skal have forhåbninger om at lave noget, som andre gerne vil bruge tid på. Han vil endda gå så lang til at sige, at det er det eneste journalistik, som folk vil bruge deres penge på.

»Man bliver nødt til at finde ud af, hvad man gerne vil bidrage med, eller hvad det er, man brænder for. Det kan godt være, man skal ud i branchen først. Men det bliver rigtig svært, hvis man ikke finder ud af det før eller siden,« siger Jakob Moll.

»Og hvis man kan kombinere de to ting: at vide noget indgående om et emne og kunne formidle det med en oprigtig nysgerrighed og personlighed, så bliver man automatisk en person, som folk gerne vil lytte til.« 

Efter interviewet kan jeg ikke lade være med at tænke, at der noget koldt og kontant ved logikken bag det, som Jakob Moll har sagt, som jeg egentlig godt kan lide: Find ud af, hvad du gerne vil bidrage med, og hvis du ikke ved, hvad det skal være, så er det måske bedre bare helt at lade være. Selvfølgelig var det ikke det, han sagde, men bare min fortolkning af det. Jeg er nok bare træt af at lave ligegyldige historier. For det andet lyder da meget sjovere.