BRANCHEN

Fra friskpresset lemonade til levebrød

Freelancejournalisten Henrik Lange såede i 1994 et frø til det, der i dag er hans levebrød. Som studerende på Journalisthøjskolen var han på udveksling i USA, hvor hans værtsfamilie levede af at sælge friskpresset lemonade. Det var startskuddet til Highways-USA.com.

Det første, der møder dig, når du træder ind på Henrik Langes kontor, er et stort kort over USA. Kontoret er en del af mediehuset Cigarfabrikken, der ligger i Odense. Her holder blandt andet freelancejournalister til, og en af dem er Henrik Lange. Han er dog ikke freelancer i den klassiske forstand. Han er sit eget medie og sin egen chef. Mediet er Highways-USA.com, og her rådgiver Henrik Lange sine kunder til den bedst mulige kør-selv-ferie i USA. Det journalistiske produkt er hans egenproducerede e-bøger, der er veludførte rejseguides dag for dag.

Et land med højt til loftet
Med sine e-bøger dækker Henrik Lange næsten hele USA, men kærligheden til landet startede i USA’s midtvest. Det var her, at han i 1994 var på udveksling gennem Journalisthøjskolen.

»I tre måneder rejste jeg rundt med min værtsfamilie og solgte friskpresset lemonade. De lærte mig om et land med andre værdier, åbne amerikanske landeveje og et land med højt til loftet,« fortæller han.

Henrik Lange fik gennem en amerikansk kernefamilie vist USA indefra. Da Henrik Lange dimitterede fra Journalisthøjskolen i 1997, besøgte han sin værtsfamilie igen, og interessen for landet blev kun stærkere. Highways-USA.com startede som et fritidsprojekt tilbage i 2004, hvor Henrik oprettede en USA-portal. Pludselig steg interessen, og han modtog flere tilbud fra biludlejningsfirmer og hoteller. Han så et økonomisk potentiale, og da rejsejournalistik altid har været til stede i hans karriere, så tog han springet som selvstændig i 2009.

Produkt af det moderne mediebillede
I sit arbejde har Henrik Lange tæt kontakt med sine kunder, og det er denne kommunikation, der adskiller Henrik Lange fra andre freelancejournalister.

Jeg sælger ikke artikler til medier på den traditionelle måder. Jeg er mit eget medie, og jeg vil hellere lave mine egne udgivelser.

Som sit eget medie er det vigtigt, at Henrik Lange altid følger med i, hvilke platforme og formidlingsmåder der er, så han altid har den bedst mulige elektroniske kontakt med sine brugere. Han ser ikke kun sig selv som journalist. Han er ligeledes formidler og forfatter, og han bruger platforme som YouTube og Facebook til at kommunikere med sine kunder. Det er også grunden til, at han ser sig selv som et produkt af det moderne mediebillede.

»Jeg er et produkt af, at man i dag kan bruge internettet, som man gør. Jeg kan eksistere, fordi jeg kan distribuere mine e-bøger, som jeg gør.«

Hvis man spørger Henrik Lange om, hvorfor han har valgt livet som freelancer, så er svaret klart.

»Jeg har lært at sætte pris på at være selvstændig. Jeg har en stor frihed under ansvar, men jeg arbejder dog også mere end 37 timer, hvilket er en del af iværksætterlivet.«