Illustration: Malou Albryn
Der har været valgkamp i Danmark, og for at få fat i de bl.a. 226.689 nye vælgere er politikerne begyndt at tage nye medier i brug. Under valgkampen har man kunnet se politikere lave sketches, memes og sjove jokes på TikTok. En kampagneleder, en førstegangsvælger og en ekspert giver deres syn på, hvordan det kan være.
Rosa Lund laver hjerter om til fuckfingre, og Alex Vanopslagh er blevet Daddy Vanopslagh.
Snakkene er uendelige om de to politikere, der nu baner derudad på TikTok med over 17 millioner samlede visninger. Her har man kunnet se sketches med Rosa Lund og Alex Vanopslagh, der roaster hinanden, mens de gnasker på chillier, en rød Alex Vanopslagh mod en blå version, og Rosa Lund, der rækker fuck til Pia Kjærsgaard.
For mange politikere er TikTok blevet en del af deres hverdag især op til folketingsvalget. Det er blevet populært at skulle te sig vildt, og det handler nærmest om at overgå hinanden på skævhed og drilleri.
»Du bliver nødt til at have en politik, der appellerer til vælgerne, og du bliver nødt til at vise, at du er en politiker, som har en personlighed, der gør, at du med troværdighed kan gennemføre den yndede politik.« Det siger Troels Runge, som er ph.d. fra IT-Universitetet i København og siden 2010 har undersøgt politikernes brug af sociale medier.
»Hvis du er en yngre vælger, vil du hellere stemme på en, som møder dig på en platform, hvor du er til stede.«
Flere politiske partier ser muligheder i at bruge TikTok, og langt de fleste af de 14 opstillingsberettigede partier er til stede på platformen. En af dem er Liberal Alliance, som med længder er det parti, der klarer sig bedst på platformen. Det viser tal fra ekspert i politisk annoncering, Valdemar Osted, der valgkampen igennem samler data på politikernes gøren og laden på sociale medier og publicerer dem på dkpolpåsome.dk.
Steffen Sjørslev, kampagneformand for Liberal Alliances Ungdom, forklarer, at de oplever, at førstegangsvælgerne er en sjov gruppe, og han mener, at Liberal Alliance er gode til at fange de unge vælgere, blandt andet fordi de bruger TikTok.
Han mener en af grundene er, at de har lavet content, der appellerer bredt, og ikke bare er en gammel mand, der står og fortæller om erhvervspolitik, som kan være tørt – selv for folk, der interesserer sig for politik.
Steffen Sjørslev oplever, at de traditionelle sociale medier i højere grad blevet et pay-to-win-marked. Et marked, hvor man med reklamepenge kan komme frem, som stort set alle politiske partier benytter sig af – og i høj grad også Liberal Alliance.
»Det (TikTok, red.) er et rigtigt godt sted, fordi du kan nå rigtigt langt ud, hvor Instagram og Facebook er blevet pay-to-win. TikTok er et konge eksempel på, at du kan komme rigtig langt ud, uden at det koster os penge.«
Hvordan fanger man førstegangsvælgerne?
Ph.d. Troels Runge fortæller, at når man skal fange en førstegangsvælger, er det vigtigt at tænke over, at man ikke nødvendigvis skal tale direkte til dem, men at man fanger de unge der, hvor de begår sig.
»For at fange dem, skal man fange førstegangsvælgernes mor og far, derefter er det vennerne. Men tendensen er blevet, at man går mere efter vennerne end familien blandt andet på grund af den nye kommunikationsform på sociale medier.«
For førstegangsvælgeren Frederikke Ingholt, der læser HA almen på CBS, er TikTok ikke et sted, hvor hun bevidst søger viden om politik. Instagram er derimod en af de apps, hvor politikerne har fanget hende mest.
»Det er der, jeg bruger mest tid, og på TikTok ser jeg kun de videoer, der er attention grabbing. Så hvis de ikke fanger mig inden for de første to sekunder, swiper jeg videre,« fortæller hun.
»På Instagram skal man selv ind og gøre noget aktivt for at finde noget nyt. Det sker hurtigere, at jeg bliver fanget på Instagram end på TikTok, hvor man skal begynde at se en video.«
Går det ud over demokratiet, når politikerne opfører sig fjollet på TikTok?
Ph.d. Troels Runge mener også, at de politiske budskaber kommer igennem. »Det er jo en af måderne. Det er provokerende, at Rosa Lund rækker fuck, men også meget sundt, at der bliver rusket op i folk.«
»De siger også noget fornuftigt. Der er noget pingpong og nogle meget underholdende samtaler mellem Alex Vanopslagh og Rosa Lund, som kan et eller andet, hvor man også forstår politikken.«
Samtidig er hans holdning, at dem, som ikke gider at se på det, kan lade være, for det er ikke dem, man gider at fange alligevel. »En meget vigtig forståelse af kommunikation er også, at man skal jo ikke fange alle de unge. Man skal jo ramme de unge, der er interesserede i politik,« udtaler han.
Steffen Sjørslev fra LA Ungdom ser heller intet problem i, at politikerne laver underholdende ting og prikker til hinanden. Han ser faktisk fordele i det.
»Der er flere, som får noget politik, som ellers ikke ville gøre det. Man kan også se, at de videoer, hvor vi i ungdomspartiet klarer os bedst, er faktisk videoer, hvor vi fremlægger, at vi mener noget helt specifikt.«
Samtidig er det en måde, hvorpå man kan vise, at man godt kan være på god fod, selvom man har forskellige meninger. Specielt sådan noget med at prikke til hinanden. Rosa Lund tager pis på Liberal Alliances kampagner, og Alex Vanopslagh svarer tilbage og tager pis på de rødes politik. Og det er også noget, der klinger godt i ungdomspartiets rækker, fortæller Steffen Sjørslev.
»Man kan godt, som Rosa Lund og Alex Vanopslagh gør, drille hinanden, uden at det bliver for dumt, og uden at det bliver for usagligt.«Men for førstegangsvælgeren Frederikke gør det ikke, at hun får lyst til at stemme på dem. »Det gør, at jeg får lyst til at tjekke op på, hvad er det de står for. Halvdelen af dem fra mit studie synes bare, at Daddy Vanopslagh er perfekt.«