Hvis studerende i en studiestartsprøve oplever, at de skal forholde sig til, hvordan de kan fremme verdensmålene, er det naturligvis en misforståelse. Sådan sagde Syddansk Universitets direktør til LIXEN 1. september.
Imens blev tusindvis af studerende bedt om at vælge verdensmål de kunne se sig selv bidrage til, som en del af studiestartsprøvem, som universitet afholder for stort set alle ansøgere til universitetets uddannelser. Men, hvad er forskellen på at ‘fremme’ og ’bidrage til‘?
Det ville universitetsdirektøren ikke svare på, og nu er verdensmålene pillet ud af prøven.
I september 2020 kunne FN’s 17 verdensmål fejre 5-års jubilæum. Den 25. september 2020 var det nemlig fem år siden, at verdens stats- og regeringsledere vedtog de 17 verdensmål på et topmøde i New York.
På Syddansk Universitet (SDU) tog man verdensmålene til sig i 2019. De skulle være omdrejningspunkt for hele universitetets virke samt for studiestarten og den obligatoriske studiestartsprøve.
Her på LIXEN kunne vi i starten af september fortælle, hvordan verdensmålene på SDU har mødt kritik fra både folketingspolitiker Henrik Dahl (LA) og den nye studenterorganisation Konservative Studerende.
Derfor spurgte LIXEN SDU’s direktør Thomas Buchvald Vind, om det er hensigtsmæssigt, at verdensmålene i år er en del af studiestartsprøven.
Svaret var klart.
»Det er naturligvis en misforståelse, hvis studerende i en studiestartsprøve oplever, at de skal forholde sig til, hvordan de kan fremme verdensmålene.« fortæller Thomas Buchvald Vind.
Han understreger, at der er forskel på at arbejde med og at arbejde for verdensmålene.
»Der er selvfølgelig intet krav om, at man skal støtte FN’s verdensmål for at være studerende på SDU,« forklarer universitetsdirektøren.
Forskel på at ‘fremme’ og ‘bidrage til’
Men hvad er forskellen så på at ‘fremme’ og ‘bidrage til’?
Vi spurgte direktøren, men han sendte os videre:
»Hvis du har konkrete spørgsmål til studiestartsaktiviteter på enkelte fakulteter, må jeg henvise til fakultetets dekan.«
Vi forsøgte endnu en gang:
Thomas Buchvald Vind, du er direktør for et universitet, der i 2019 skrev at “studiestarten for alle nye studerende vil blive gentænkt med verdensmålene som omdrejningspunkt”. Hvad tænker du om overskriften “vælg 3-7 verdensmål, du kan bidrage til i fremtiden”?
»Din henvendelse er sendt videre til dekanen på SAMF og dekanen på HUM, hvor studiestartsopgaven er stillet. De vil besvare dine spørgsmål.«
Fakulteter fjerner verdensmål i studiestartsprøven
Ude på fakulteterne mener dekanerne tilsyneladende ikke, at ‘fremme’ og ‘bidrage’ til verdensmål er det samme.
»Fremme eller bidrage til..? Tja, bum bum. Alt kan misforstås, hvis man gerne vil misforstå det,« svarer dekan på Det Humanistiske Fakultet Simon Møberg Torp og dekan på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Jens Ringsmose i en mail.
Alligevel har begge fakulteter nu valgt at fjerne spørgsmålet, så de studerende fremover ikke skal vælge verdensmål, de kan se sig selv bidrage til. Det sker to uger inden verdensmålenes 5-års jubilæum.
»Det skal stå krystalklart at vi ikke arbejder for, men med verdensmålene,« siger de to dekaner i et fælles skriv til LIXEN.
Artiklens forfatter Frej Kofoed Petersen er til daglig ansat i dekansekretariatet på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Chefredaktør på LIXEN Hedvig Høgh har derfor stået for kontakten med dekan Jens Ringsmose.
Ansættelsesforholdet har ikke påvirket artiklens indhold i øvrigt.
Foto: SDU