Hvorfor? Det er spørgsmålet, man bør stille sig selv, inden man kaster sig ud i livet som freelancer eller selvstændig. For hvis man skal lykkes med sine mål og ambitioner, så skal man vide, hvorfor man laver, hvad man laver. Det er i hvert fald tilfældet, hvis man spørger freelancer og bestyrelsesmedlem i Freelancegruppen, Nicolai Zwinge, der har prøvet turen hele to gange.
Da journalist Nicolai Zwinge for 10 år siden kastede sig hovedkulds ud i en tilværelse som freelancer, manglede han at gøre sig en essentiel overvejelse: Hvorfor? Hvorfor freelance, og hvad ville han bruge det til?
Efter at være blevet færdiguddannet fra Roskilde Universitet i 2009, vidste Zwinge ikke, hvad fremtiden skulle bringe. Han vidste bare, at han ikke ville lave nyheder. Udfaldet blev en kontorplads i København og en tilværelse som freelancer – dog uden overvejelsen om hvorfor. Derfor blev hans første møde med freelancelivet en retningsløs tid med forskellige opgaver fra indslag i den2radio til artikler for Hus Forbi.
»Der faldt jeg lidt ind i det. Sådan, det var en beslutning, og jeg havde egentlig ikke overvejet hvorfor. Så efter et halvandet, to år var det, jeg havde en kæmpe gæld og en masse kontorartikler,« forklarer han nu ti år senere, hvor grunden til den mislykkedes freelancekarriere står mere klar.
Den manglede en drivkraft. Et why.
I dag har Nicolai Zwinge for anden gang kastet sig ud fra timetervippen for at prøve kræfter med det selvstændige arbejdsliv. Forskellen er, at han denne gang har mange års erfaring fra mediebranchen med sig og en vision om, hvorfor han vil være freelancer. En vision, der har ført ham til Lydens Hus i København, hvor han, med udsigt over søerne, arbejder hen mod at få sit firma PodPeople i luften.
»Denne gang har jeg prøvet at sige, at hvis det skal give mening, så man skal kunne holde ud at bløde økonomisk, for sådan er det også i perioder, så skal man på en eller anden måde have gjort sig klar, hvad fanden er det, jeg vil med det her,« forklarer han og lægger sine sorte læsebriller på bordet foran sig.
For det at være freelancer handler ikke for Zwinge om at blive mangemillionær. Det handler om, at lydformatet kan noget i hans ører, og at han ved, at han kan bidrage med noget. Efter mange år som mediemand i byggebranchen, har Zwinge erfaret, at han kan bidrage med sine evner inden for vidensdeling og historiefortælling. Ikke bare så det gavner andre, men så det også giver mening for ham selv.
Det skal give mening
At blive selvstændig lå ellers ikke i kortene for Nicolai Zwinge. Faktisk var hans udgangspunkt, at han aldrig nogensinde skulle være freelancer igen. Han levede af samarbejdet med andre, og det selvstændige liv var ikke noget for ham. Men efter årene som journalist, kommunikatør og vidensdeler inden for byggebranchen, var der alligevel noget, der tiltrak hans opmærksomhed.
»Jeg havde ligesom brug for at sige: Hvad er det, jeg vil lave? Why?« forklarer han og tilføjer med en hovedrysten og et lille smil:
»Så sagde jeg op. Jeg sagde nej til fast løn, frynsegoder og alt muligt. Frygtelig grænseoverskridende beslutning.«
Og så stod Zwinge endnu engang med det label, han havde besluttet, at han aldrig skulle have: Freelancer. Men denne gang med en presserende overvejelse: Why? En tanke, der efterfølgende har fyldt og drevet hans beslutninger og karriere. For det er ikke bare nok at arbejde med lyd. Lyden skal også fortælle historier, der giver mening – og skaber værdi.
»Jeg har ligesom prøvet, og arbejder stadig med, at finde min niche inden for vidensdeling og samarbejde. For det skal være noget der giver mening for mig,« siger han og læner sig tilbage i stolen.
For Zwinge er det derfor centralt, at hele processen styres af ens why, af ens passion.
»Det er også vigtigt at kunne lave lyd og historier til noget, hvor jeg faktisk føler, at det kan give værdi. Så er det nemmere at stå op om morgenen og have virkelig travlt, og det er også meget nemmere at bilde nogen ind, at det er en god idé.«
Når du ved hvorfor, kan du nemmere sælge det
Netop ordet salg ringer for manges ører med en dårlig klang af påtrængende telefonsælgere og ukomfortable jobsamtaler. For en freelancer er salg dog en unægtelig livsbetingelse, for man har ikke som udgangspunkt en redaktør i ryggen, der står klar og villig til at betale for og publicere ens historier. Køberne skal man selv finde, og historierne må man selv sælge.
Men også i denne proces kan ens why være et brugbart værktøj.
»At man har retning, gør det nemmere. Jeg tror, at det er nemmere at sælge noget, du tror på, end at sælge noget for at tjene en masse penge,« slår han fast med et smil.
For selvom ordet salg måske forbindes mere med marketing end journalistik, er det ifølge Zwinge ikke så langt fra det håndværk, man som journalist bruger i dagligdagen. Det er den samme proces, man laver, når man skal pitche en idé til en redaktør. Efter at have fået idéen, tænker man den igennem og researcher på den. Man gør sig ligeledes klart, hvorfor netop denne idé er relevant for sit medie og for redaktøren at sige ja til. Til sidst ”sælger” man idéen og går i dialog med redaktøren om dens udvikling.
På samme måde foregår freelance. Der kender du bare ikke altid redaktøren på forhånd.
»Derfor er salg noget mærkeligt noget, men det er egentlig ikke så langt fra den værktøjskasse, som vi har med os som journalister. Fx når vi spørger os selv: ”Hvorfor er den historie relevant?”«
Branchen må forholde sig til virkeligheden
Mediebranchen har også en rolle at spille i, hvordan arbejdet som freelancer opleves.
På studierne er bøgerne tomme for beskrivelser og læring om at være freelancer, selvom det er en karrierevej, mange studerende har tanker om. Ved et oplæg, Zwinge afholdte på Syddansk Universitet, viste en hurtig håndsoprækning, at en estimeret 30-40% af de deltagende studerende overvejede arbejdet som freelancer efter studiet.
En andel, der afspejler de 28% af alle journalister, der ifølge undersøgelsen Fagenes fremtid fra Dansk Journalistforbund, er freelancere. Et tal, der ifølge Zwinge vil stige over de næste år.
»Så der er en branche, der skal kigge på virkeligheden,« forklarer Zwinge.
En udvikling, hvor flere og flere trækker i freelanceklæderne, nødvendiggør, at man italesætter det selvstændige arbejde på en anden måde. At være freelancer kan ifølge Zwinge nogle gange blive mødt med klichéen om, at freelancerne er dem, der ikke kunne fået arbejde. En fordom man både som individ og branche kan tale uden om.
»Derfor er det også vigtigt, at vi overvejer, hvorfor vi gør det. Men vi skal også blive bedre til at tale om det som et bevidst valg. Så det ikke bliver sådan, når man nu ringer til redaktøren: ”Nå ja, det var en af dem, der ikke kunne få arbejde”,« forklarer Zwinge med et lille nik og tilføjer:
»Det er vi som branche med til at skabe.«
Et aktivt why er et rigtigt why
Man kan have mange forskellige baggrunde for at springe ud som freelancer. Det kan være et ønske om at blive stærk inden for en niche. Det kan være af nød. Det kan være i bestræbelse på en fastansættelse. Ifølge Zwinge er der ikke nogen begrundelser, der er bedre eller værre end andre, så længe man forholder sig aktivt til den og bruger den.
»At sige: ”Jeg er freelancer, fordi jeg ikke kunne finde et andet arbejde.” Det er ikke et forkert valg. Man skal bare overveje, hvad man så bruger det til,« forklarer han.
»Så er det din begrundelse, og så driver det dig i en retning,«
Ens why kan derfor også bruges som værktøj til at komme fra A til B. Man skal bare have det for øje, når man tager beslutninger, der skal drive en fremad. Hvis man drømmer om at arbejde fast på et bestemt sportsmedie, kan man bruge freelance til at skrive for netop dét medie og medier, der minder om drømmemediet. Man rammer måske ikke skiven perfekt, men det skaber en retning.
»Og jeg tror, netop det der med at stille sig spørgsmålet “hvorfor” også handler om, at du ikke skal lave det, de andre vil have dig til at lave. Du skal opsøge det, du selv brænder mest for,« forklarer han.
Det skal være sjovt
Som freelancer er man sin egen chef, og man har muligheden for at arbejde med netop det, som man brænder for. For når det er passionen og interesser, der driver arbejdet, kan man bygge en karriere på ryggen af det.
»Det skal jo være sjovt. Og når det bliver sjovt, og man starter med det, man brænder for, så kommer man også til at leve af det. Hvis man ikke helt ved hvorfor, så bliver det sådan en dobbeltforstærket historie. Så kommer du heller ikke til at leve af det,« forklarer han.