FOKUS

Buddhistens vej til lykke: Tag ansvar for dit eget liv

Foto: Angelica Schou-Petersen


Se indad, vær god mod andre og plant majs i stedet for kaktusser. Det mener buddhisten Benjamin Bech, er opskriften på det lykkelige liv.

Et rødligt skær omfavner de fremmødtes ansigter i en varm nuance. Lyset stammer fra et buddhaprydet alter, i et rum hvor væggene også er pyntet med farverige buddhatæpper, der leder tankerne væk fra gråvejret udenfor.

Man skulle tro, man befandt sig i hjertet af Sydøstasien og ikke på anden sal i en lejlighed i Odense centrum.

»Vi mærker den formløse strøm af luft, der kommer og går ved spidsen af vores næser, og vi lader tanker og lyde gå forbi uden at bedømme dem,« lyder det fra en kvinde, der igangsætter fællesmeditationen på Buddhistisk Center Odense en tirsdag aften i oktober.

På en blå pude på et gult underlag sidder Benjamin Bech, der for seks år siden selv begyndte at praktisere buddhisme. Det har gjort ham klogere på livet, sindet og hvordan man bliver et lykkeligere menneske. 

Åh, hvorfor er verden sådan?
Benjamin er 33 år gammel, uddannet musiker, og arbejder til daglig med at undervise i og spille musik. Ja, og så er han buddhist.

Han er ellers født i en kulturkristen familie, og brugte også år af sit ungdomsliv på aktivt at praktisere kristendommen, men så faldt han en dag over buddhismen.

Det skete ret tilfældigt efter en række år, hvor han havde backpacket i Norden og Canada. Da han var færdig med at leve i sin rygsæk, drog han atter mod Odense, men fandt sig ikke tilpas i tilværelsen i byen.

»Jeg havde måske lidt ondt af mig selv, og sagde ”Åh, hvorfor er verden sådan? Hvorfor regner det altid, når jeg går udenfor?” Indtil jeg tænkte, at det her kan simpelthen ikke være rigtigt. Nu må du tage dig sammen og tage lidt ansvar for, hvordan du har det,« fortæller han.

Benjamin undersøgte sine muligheder for at få hjælp til at få det bedre, og hørte så gennem musikverdenen om meditation. En simpel Google-søgning førte ham til Buddhistisk Center i Odense, hvor der var gratis fællesmeditation.

»Jeg prøvede det af, og tænkte så bagefter over, om det gjorde en forskel. Og ja, det gjorde det. Og derfor prøvede jeg at komme igen, og er nu kommet her i seks år.«

Et fitnesscenter for sindet
Ifølge Benjamin kan han og andre bruge buddhisme som et hjælpemiddel til at komme lykken nærmere. Han kalder ikke sig selv religiøs, men ser i stedet buddhismen som en metodik, en livsstil eller en livsfilosofi.

»Groft sagt kan man sige, at buddhisme er et fitnesscenter til sindet og bevidstheden,« uddyber han.

Han mener ikke, man finder lykken i den ydre verden, i materielle ting eller i andre mennesker. I stedet skal man søge indad og grave lykken frem fra sit allerinderste.

»Lykke er erkendelsen af ens eget sind. Når man begynder at erkende eller erfare, hvordan ens eget sind fungerer, så kommer en frihed, som skaber den her ubetingede lykke.«

»I buddhisme har vi ikke travlt med at skulle noget sted hen. Vi har alle værktøjer lige her, og vi skal ikke opnå noget eller have tilført noget udefra. Vi skal bare undersøge, hvordan vores eget sind fungerer,« fortæller Benjamin.

Selvansvar og karma
Det kan lyde abstrakt og uhåndgribeligt at skulle erkende sit eget sind, men ifølge Benjamin skal der ikke de store ændringer til, før man kan mærke en forskel. Først og fremmest handler det om, at man selv aktivt gør en indsats for at få det bedre. 

»Det er ret grundlæggende i buddhisme, at man tager ansvar for sit eget liv. Hvis man ender i de samme dårlige situationer hele tiden, så har det nok noget med én selv at gøre,« forklarer Benjamin, der påpeger, at det er en god idé at se indad, i stedet for at tænke, at det er andre mennesker, der skaber problemer i ens liv.

Dette selvansvar lægger sig tæt op ad begrebet karma, som er en væsentlig lære inden for buddhismen, og et obligatorisk skridt på vejen til det lykkelige liv, ifølge Benjamin.

For ham er karma at tage ansvar for sine handlinger. Det gør man ved at indse, at alle handlinger har indvirkning på fremtiden. Derfor er dagen i dag påvirket, af det du gjorde i går, og det du gør i dag, påvirker dagen i morgen. Ved at indse dette, får man en frihed til selv at vælge, hvordan man vil forholde sig og agere i alle situationer i livet. 

»Karma forklarer, at det har en årsag, at noget opstår nu, og ergo kan vi plante vores frø i dag til i morgen. Så hvis du planter kaktusfrø, får du kaktusser, men planter du majsfrø, får du majs,« forklarer han metaforisk.

Det handler altså om at blive bevidst om sine egne handle- og tankemønstre, for på den måde kan man selv bestemme, om man vil se verden i et negativt eller positivt skær. Om du for eksempel vil blive vred og jaloux over, at andre kigger på din kæreste, eller i stedet blive glad for at din kæreste har valgt lige netop dig, selvom andre også begærer hende.

»Vi høster, det vi sår, og det skaber en frihed og lykke at være bevidst om det,« mener Benjamin.

Medglæde, medfølelse og meditation
Selvom Benjamin først og fremmest mener, at man skal se indad for at finde lykke, betyder det dog ikke, at man skal glemme andre mennesker fuldstændig.

Endnu en ting buddhismen har lært ham, er nemlig, at lykke ikke kun handler om at arbejde for sin egen lykke, men også at forsøge at hjælpe andre til at blive mere lykkelige.

»Medglæde og medfølelse er også vigtig. Det betyder ikke medlidenhed, og ”ej, hvor er det synd for dig”. Medfølelse er mere, at man træner at forstå, at der er årsager til, at andre har det, som de har det. Og medglæde er at sige ”Ej, hvor er det fedt for dig, at du fik karakteren 12”,« forklarer han.

Han mener, at man distancerer sig fra sit eget ego ved at hjælpe andre med at få det bedre, hvilket er endnu en metode til selv at føle mere lykke.

Derudover påpeger han, at man skal huske at være åben for at lære af andre mennesker, for i en verden med snart otte milliarder mennesker er det usandsynligt, at hele sandheden findes hos én selv.

Til sidst bruger Benjamin meditation som et redskab til at blive lykkeligere. Det var meditationen, der kickstartede hans odyssé ind i buddhismens verden, og grunden til at han denne tirsdag aften i oktober sidder i skrædderstilling på den blå pude på det gule underlag.

Ved at meditere kommer han sit eget sind nærmere. Prøver at tune ind på en frekvens, hvor støjen udefra fordufter, og hvor kun den pure bevidsthed er til stede.

Med lukkede øjne siger han mantraet ”Karmapa Chenno”. Karmapa er navnet på en buddhistisk spirituel lærer, også kaldet en lama. De andre buddhister i rummet stemmer i. 

– Karmapa Chenno, Karmapa Chenno, Karmapa Chenno…

Regnens lette rislen på ruderne overdøves, og lokalet på anden sal fyldes med en følelse af ro, samhørighed, og ja, måske en smule lykke.