Fordybelse kræver tid. En luksus, de færreste journalister har i breaking news-kulturen. Men fordybelsen lever i de nichemedier, der vokser frem i stort antal i det digitale mediebillede. Ét af dem dækker kampfly.
Journalisten Andreas Krog har en meterlang hylde med bøger om fly. Fagbøger såvel som skønlitterære. Hans samling tæller sågar klassikeren Den lille prins af den franske forfatter, journalist og pilot Antoine de Saint-Exupéry.
Bøgerne er blot ikke til nydelse. De er et bevis på det, Andreas Krog officielt har fordybet sig med siden 2007.
Efter flere år på hobbyplan begyndte journalisten at skrive om luftfart og Danmarks indkøb af nye kampfly på sin blog andreaskrog.dk. Tre år efter lancerede han nytkampfly.dk, og emnet blev bloggens hovedpulsåre.
De første ni måneder var økonomisk tørre, men så småt begyndte flere medier som TV2, Politiken og Berlingske at opsnappe Andreas Krogs omfangsrige viden.
Det nytter ikke at skrive om noget, man interesserer sig for. Man skal følge pengene – og kunne se den gode historie
Trods boghylden og de mange års gravearbejde har kampfly ikke den store, personlige interesse for ham. Det er i højere grad et spændende, journalistisk stofområde, der manglede dækning.
»Jeg ville gerne vide, hvad mine skattekroner gik til. Og så havde det jo betydning for landet. Jeg ser lidt mig selv som skatteydernes repræsentant,« fortæller Andreas Krog og tilføjer muntert: »Det nytter ikke at skrive om noget, man interesserer sig for. Man skal følge pengene – og kunne se den gode historie«.
Nogle, der har set pengene i Andreas Krogs nichemedier, er Altinget. Den 1 marts i år overtog de nytkampfly.dk foruden Andreas Krogs andet nichemedie arktisknyt.dk, som han oprettede i 2016.
»Jeg har kendt til Andreas Krog længe. Man snakker naturligt om ham, når man er i branchen. Han er en dygtig pionér,« fortæller Altingets chefredaktør, Jakob Nielsen.
Digitalisering skaber muligheder
Andreas Krog er ikke alene i nichemediedammen. Der er flere som ham. Og det har Ida Willig, der er professor (mso) og leder af Center for Nyhedsforskning ved Roskilde Universitet, en forklaring på:
»Der har i flere år været en tendens til flere nichemedier. Det kan handle om mange forskellige ting, men en af de helt store drivere er den digitale udvikling, der betyder, at det ikke er så dyrt at starte et nyt medie op som tidligere, og at det er lettere at nå ud til et nichepublikum«.
Ifølge professoren er lande som England, Tyskland og USA ligeledes faldet for de smallere medier. Men da Danmark er et lille sprogområde, er markedet mindre end på engelsk.
Det svulmende antal af nye nichemedier kan Jakob Nielsen nikke genkendende til. Han tror dog, at bølgen vil stoppe:
»Der er en bølge lige nu, hvor flere nichemedier opstår. Men jeg tror, at der herefter vil komme en bølge, hvor man vil se et fald, da folk finder ud af, at det ikke er helt nemt.«
Generalister og fagjournalister i symbiose
Jakob Nielsen kategoriserer sig selv som politisk fagjournalist. Han har både dækket amerikansk og europæisk politik – men med en bredere pensel end dem, Altingets journalister gør brug af. De sidder med mere koncentreret områder, hvor de kan udforske hver rille.
Altinget er et politisk nichemedie, der dækker over 20 områder, hvor abonnenter betaler for ydelserne. Nytkampfly.dk og arktisknyt.dk vil med overtagelsen ændre navne og køres videre i Altinget-regi som portaler bag betalingsmuren.
Overtagelsen er en del af Altingets nye vækstplan, hvor de sigter efter at bringe flere små nichemedier under deres paraply.
Trods chefredaktørens hengivelse til de smallere medier samt det forhold, at han mener, flere fagjournalister vil titte frem i den kommende tid, ser han breaking news-kulturen som et behov for branchen.
»Der er både behov for nichemedier og fast news. Hvis fast news ikke eksisterede, ville det blive opfundet. Men det kan være overvældende med alle de nyheder, så folk har brug for hjælp til at sortere. Derfor er der behov for begge «.
Ida Willig bakker op om synspunktet.
»Forskning peger på, at en god blanding af ‘omnibus’-medier og nichemedier er det bedste ud fra et demokratisk synspunkt. Vi kan ikke undvære public service-medier og dagblade, der sætter en dagsorden og samler os om væsentlige spørgsmål. Men vi kan heller ikke undvære nichemedierne. Det kan jo i og for sig også være de lokale dagblade, som giver os nuancer og dybde i den offentlige debat samt en række historier, som vi ikke får i de større medier.«
Jakob Nielsen påpeger dog, at verden er blevet et mere kaotisk sted, så folk higer i højere grad efter informationer og personificeret journalistik, hvilket nichemedier tilbyder. Og det kan Altinget føle.
De oplever en konstant stigning af abonnenter og meget lidt frafald. Jakob Nielsen vil ikke oplyse det specifikke tal, men han fortæller, at det er femcifret og vokser.
I modsætning til Ida Willig og Jakob Nielsen er Andreas Krog ikke den store tilhænger af de store aviser, da de »mangler vitaminer« og er »tynde på hverdagen«. Han håber og tror, der vil komme flere fagjournalister i den kommende tid og opfordrer journalister til at dyrke et stofområde på nichestadie som supplement til deres faste arbejde. Som han pointerer med et citat fra DR1´s børneprogram Lille Nørd:
»Det er sejt at være nørd.«