KULTUR

Manglende opmærksomhed på kulturtilbud for unge uden for storbyerne

Foto: Sara Falk Garde

Festivalen Golden Days’ initiativ ”K7” giver unge mellem 18-27 år gratis adgang til museer og kulturinstitutioner i uge 37. Det er dog langtfra alle unge, der kender til initiativet og jo længere fra hovedstaden og storbyerne, man kommer, desto mindre opmærksomhed synes der at være på kulturtilbuddet.

En torsdag formiddag træder jeg ind i den røde herskabsvilla Grimmerhus i Middelfart. Her har keramikmuseet CLAY sin hovedbygning omgivet af den tilhørende skulpturpark med udsigt over Lillebælt.

Det første jeg bliver spurgt om af museumsmedarbejderne, da jeg henvender mig ved receptionsskranken, vedrører min alder.

»Så kan du jo komme gratis ind,« siger kvinden muntert, da jeg fortæller hende, at jeg er 22 år gammel. Hun rækker mig et sort, ovalt klistermærke med CLAY’s hvide logo på.

I uge 37 kan unge mellem 18-27 år få gratis adgang til 111 kulturinstitutioner landet over på grund af det landsdækkende arrangement K7, som fik sin debut sidste år. K står for kultur og 7 for 7 dage, uge 37 og op til 27 år. Ambitionen med K7 er at gøre museer og andre kulturinstitutioner mere tilgængelige for et ungt publikum og styrke deres tilknytning til kulturlivet. Festivalen Golden Days står bag initiativet, som får økonomisk støtte fra Københavns kommune og Spar Nord Fonden. Pengene fra de to sponsorer bliver brugt på at markedsføre arrangementet med en opmærksomhedskampagne, der skal gøre de unge klar over, at tilbuddet eksisterer.

Hvem kender K7?

Det er dog langtfra alle unge, der kender til K7’s eksistens. En rundspørge blandt de studerende på bachelor i journalistik afslørede, at kun 7 ud af 69 studerende kendte til arrangementet. Jeg er også den eneste museumsgæst hos CLAY, der endnu ikke har fået grå stænk i håret. På min vej gennem museets underjordiske udstillingslokaler passerer jeg gæster, der støtter sig til gangstokke eller går rundt med hænderne foldet bag på ryggen.

Da jeg igen står ved museets reception og spørger ind til antallet af unge besøgende museet har haft, får jeg at vide, at jeg er den fjerde ung, der har besøgt dem i løbet af ugen.

»Det virker ikke til, at de unge ved det,« siger kvinden bag skranken med et skævt smil og et træk på skuldrene.

Det samme lave fremmøde gælder museet Arresten i Faaborg. Deres deltagelse i K7 sidste år førte til nul ekstra besøgende fra 18-27 år, mens de i år fik seks. I en mail fortæller PR-ansvarlige Anne Høyby, at hun er usikker på, om museets deltagelse i K7 har en effekt:

»Jeg ved ikke, om det er fordi, vi er langt fra den reelle kampagne, som kun rammer hovedstaden, så vidt jeg ved – eller om det skyldes, at vi ikke er en studieby. Vi har delt budskabet om kampagnen på vores egne sociale kanaler, men har så at sige ikke ”kastet penge” efter at få budskabet ud, så det kan naturligvis også være forklaringen.«

Festivalleder for Golden Days Svante Lindeburg mener dog ikke, at kampagnen kun rammer hovedstaden:

»Den reelle kampagne er hele vores nationale PR-kampagne og vores kampagne på de sociale medier, som jo ikke på den måde kun er afgrænset til hovedstaden. Så der har jo været masser af landsdækkende tiltag.«

Udover at markedsføre initiativet på de sociale medier med hjælp fra influencers og kulturpersonligheder, er der også blevet sendt pressemeddelelser ud til landsdækkende og lokale medier.

Provins versus storby

Opmærksomhedskampagnen bliver støttet med et beløb på 200.000 kr  fra Spar Nord Fonden fordelt på to år, mens Københavns kommune i år støtter arrangementet med 178.000 kr. Pengene fra Københavns kommune bliver specifikt brugt på at yde en ekstra indsats for de kulturinstitutioner, der ligger i Københavnsområdet. Københavns kommune har derfor flere midler at gøre godt med fra start. Tal fra sidste års K7 viser, at enkelte museer i Københavnsområdet havde fordoblet deres antal af unge gæster i uge 37. Tallene fra i år afslører, at der har været flest unge besøgende på Glyptoteket i København, som har fået 3.649 unge besøgende på én uge.

»Vores tal viser ikke en skævvridning, men hvis der er, så kan man jo sige, at Københavns kommune jo også har betalt for ekstra opmærksomhed omkring museerne i hovedstadsområdet i og med, at de støtter kampagnen direkte,« udtaler Svante Lindeburg.

Et oplagt udviklingspunkt for K7 vil være at få andre kommuner til også at sponsorere initiativet, tilføjer han. Han mener dog, at der kan være en anden grund end forskellen på økonomisk støtte til, at museer uden for storbyerne mærker mindre opmærksomhed på tilbuddet:

»Jeg tror ikke, at det handler om hovedstaden overfor provinsen, men derimod om hvorvidt der er en geografisk tæthed af museer og størrelsen på museerne. Generelt kan vi se, at de store museer har klaret sig virkelig godt og de små knap så godt.«

K7 vender tilbage for tredje gang til næste år. Golden Days håber og arbejder for, at K7 bliver et fast tilbagevendende arrangement.