KARRIERE

Her er medieforbrugernes seks behov

Konkurrencen om medieforbrugernes opmærksomhed er stærkt stigende medierne imellem. Men hvordan vinder man sådan en konkurrence? Ifølge BBC kræver det blot, at medierne lever op til forbrugernes seks behov.

Clickbaits, lives og listicles.

Medierne bruger alverdens tips og tricks til at få forbrugerne til at klikke sig ind på netop deres historier. Konkurrencen mellem medierne er nemlig stærkt stigende, og i takt med at der samtidig kommer flere medier at vælge imellem, bliver forbrugernes opmærksomhed i højere grad nødvendig og uundværlig for medierne.

Men hjælper deres snedige tricks? En undersøgelse lavet af BCC viser, at medieforbrugerne har seks centrale behov, når de læser nyheder og vælger medier:

  1.     Opdater mig
  2.     Giv mig perspektiv
  3.     Gør mig klogere
  4.     Fortæl mig, hvad der trender
  5.     Underhold mig
  6.     Inspirer mig

Opdater mig
Medieforbrugernes største behov er at blive opdateret. De ønsker altså at være ajour med de allerseneste oplysninger og de nyeste tendenser. Dette behov kan eksempelvis dækkes hos DR Nyheder, TV2 News eller Ritzau.

Giv mig perspektiv
Derudover ønsker medieforbrugerne at få perspektiv på tingene. Det vil sige, at forbrugerne ønsker at se tingene i en større sammenhæng, hvor de enkelte elementer kan betragtes i forhold til hinanden. At få en bredere forståelse af de enkelte nyheder eller tendenser samt den fremtidige udvikling. Og vigtigst af alt: at få udfordret sine egne holdninger og meninger gennem nyhedsformidlingen. Dette behov kan dækkes hos eksempelvis Dagbladet Information eller Zetland.

Gør mig klogere
Men forbrugerne har også et behov for at blive klogere. Blive klogere på, hvad der foregår i verden og i det danske samfund, og på hvordan tingene i virkeligheden hænger sammen. Behovet for at blive klogere kan dækkes hos blandt andet Dagbladet Politiken, Berlingske eller Videnskab.dk.

Fortæl mig, hvad der trender
Kendskabet til hvad der trender netop nu er medieforbrugernes fjerde behov, når de vælger deres medier. En trend kan beskrives som en tendens, retning eller strømning i tiden, inden for eksempelvis kunst, musik, politik eller mode. Et behov som dette kan dækkes hos medier som Soundvenue eller Costume.

Underhold mig
Et af de måske vigtigste egenskaber, som medieforbrugerne kigger efter, er underholdning. Vi ønsker at blive underholdt, imens vi får vores nyheder. Underholdningen hjælper os med at holde koncentrationen og til at forblive fokuseret på det, vi læser, ser eller hører. Medier, som fungerer underholdende, kan eksempelvis være Go’ Morgen & Go’ Aften Danmark og DR3.

Inspirer mig
Medierne må, ifølge forbrugerne, hellere end gerne fungerer som en inspirationskilde. Det vil sige, at medierne skal frembringe en stærk tilskyndelse samt evne og lyst hos forbrugerne til at skabe noget eller blot tænke videre over selvsamme emne. Medier, som kan virke inspirerende, er Kristeligt Dagblad eller Longform.

For at vinde konkurrencen medierne imellem behøver de altså ikke at skrue op for deres snedige tips og tricks. Clickbaits, lives og listicles behøver altså ikke at være nøglen til succes. Ifølge BBC bør et medie blot indeholde de ovenstående seks elementer, hvis de ønsker den fulde succes hos medieforbrugerne. BBC lover endda, at medierne vil opleve vækst, hvis de tilfredsstiller alle disse behov.

Så kære medier: tilfredsstil jeres forbrugere. Så tilfredsstiller de jer!