Mens sociale medier hitter blandt de danske mediehuse, og papiraviser er på vej tilbage på danskernes morgenbord, bliver hjemmesiderne glemt og begravet
Facebook, papiravis og ingen hjemmeside kan blive den perfekte kombination for medierne i fremtiden. Den nye lokalavis Nørrebro LIV forsøger sig med netop denne kombination, og ifølge lektor i medievidenskab på Syddansk Universitet Heidi Philipsen er det et udtryk for medieudviklingen.
Facebook som nyhedsplatform
De sociale medier fylder meget i danskernes hverdag. En undersøgelse lavet af Danmarks Radio i 2017 viser, at danskere mellem 15-29 år dagligt bruger 60 minutter på de sociale medier. Hertil får hele 66 procent af danskerne dagligt nyheder via disse medier, og det er noget, som de danske mediehuse har fået øjnene op for. En af dem er den nystartede lokalavis Nørrebro LIV:
»I 2018 er man på Facebook. Danskerne tjekker de sociale medier op til 50 gange om dagen, og vi har derfor direkte adgang til folk via Facebook. Det er hovedårsagen til, at vi primært udkommer der; vi skal jo bruge de medier, der virker,« siger Jesper Gisli, der er chefredaktør for Nørrebro LIV.
Hvorfor det netop er det sociale medie Facebook, der virker, har han et bud på:
»Det smarte ved Facebook er jo, at forbrugerne kun får det, de er interesserede i. Vores feed afgør, hvad vi ser, og hvad vi ikke ser, og på den måde får vores læsere altid det, de gerne vil have og ikke andet, og det ser vi som en stor fordel.«
Lektor i medievidenskab Heidi Philipsen er enig i, at det er en god strategi for medierne:
»Danmark er et af de lande i verden, hvor der er flest borgere på Facebook pr. indbygger. Der er altså meget få danskere, der ikke er på Facebook, og på den måde kan medierne fange hvem som helst på netop det medie.«
Papiravisen overlever
Den nye lokalavis har dog ikke kun taget det sociale medie i brug, men udkommer også som papiravis én gang om ugen, og det er der ifølge Jesper Gisli en helt særlig årsag til:
»I 20 år har folk sagt, at papiravisen ville uddø, og det har overhovedet ikke holdt. På trods af alle dommedagsprofetierne elsker danskerne stadigvæk den nærværende og knitrende papiravis, og det er noget, vi tydeligt kan mærke efter kun fire uger på gaden. Derfor har vi valgt at kombinere de to ting, folk gerne vil have: Facebook og papiravisen.«
Heidi Philipsen mener, ligesom Jesper Gisli, ikke, at de holder stik:
»Du hører stadigvæk radio, selvom du næsten kan få alting på podcast. Flow-tv har overlevet, selvom du kan streame det meste, og grammofonpladen er kommet frem igen. Derfor må vi ikke afskrive de gamle medier for hurtigt,« siger hun og fortsætter:
»Danskerne kan godt lide duften af papir og det at have historien mellem hænderne. Den bliver håndgribelig og knap så flygtig, som den gør digitalt, og derudover har papiraviserne en troværdighed, som internettet ikke kan levere. Hvis papiravisen fungerer som en ven for de sociale medier, vil den helt sikkert overleve.«
Hjemmesiderne får det meget svært
Mens sociale medier måske kan hjælpe papiravisen med at overleve, kan de samtidig få fatale konsekvenser for hjemmesiderne. Hjemmesiderne har nemlig haft en epoke, som nu er blevet afløst af de sociale medier, mener Heidi Philipsen:
»Jeg tror, hjemmesiderne forsvinder helt i fremtiden, fordi de ikke har god nok tilgængelighed. Det kræver for meget af os, når vi skal ind på en hjemmeside; der skal en lille ekstra indsats til, og så slipper vores tålmodighed op.«
Det er dog ikke kun denne tendens, der har været med til at afgøre, at Nørrebro LIV ikke skulle have en hjemmeside. Reklamerne har også været en vigtig faktor, fortæller Jesper Gisli:
»Folk gider simpelthen ikke at se på alle de reklamer, der er på hjemmesiderne. Vores lokalavis skal være en positiv oplevelse for læserne, og netop derfor valgte jeg hjemmesiden fra,« siger han og fortsætter:
»Et samspil mellem de sociale medier og papiravisen er simpelthen min version af en lokalavis i 2018. Og så kan vi godt sige farvel og tak til hjemmesiderne!«