FOKUS

18-årige Josephine oplever en kulturændring blandt unge på Instagram

Privatfoto: Josephines Instagram-konto.

SoMe-kulturen på Instagram har inden for de seneste år taget en drejning. Mediet er gået fra at være et sted, hvor man som bruger kan dele ud af oplevelser og minder til at være et medie med selviscenesættelse og reklame, fortæller den unge influencer, Josephine Landsberg Clausen. Med lidt over 7000 følgere har Josephine siden februar 2018 ageret reklamesøjle for blandt andet tøj og skønhedsprodukter via sin profil på Instagram. Hun forsøger nu at balancere sin profil mellem reklameindhold og hverdagsbilleder med et stort fokus på at være tro mod sig selv. 

Budskab via billeder
Josephine Landsberg Clausen mener, at der er sket en kulturændring på Instagram. I hendes optik er der mange influencers, som laver alt for meget reklame. Dette mener hun skaber mindre tillid og en lavere grad af autenticitet over for den enkelte bruger.

»Jeg synes, at kulturen på Instagram har ændret sig. Når man scroller igennem en af de store influencers’ feed, så føles det som om, at det eneste der er, er reklame. Sådan vil jeg ikke have, at det bliver, når folk klikker ind på min profil. Jeg vil blive ved med at være tro mod mig selv.« 

Budskabet, Josephine vil ud med gennem sin Instagram, er at vise, hvem hun er som person. Hun siger selv, at hun er meget ekstrovert og social. Hun elsker at se verden og være sammen med venner, og netop disse ting vil hun gerne signalere via sine billeder, for at hendes følgere kan lære hende så godt at kende som muligt. Noget af det vigtigste for Josephine er, at hun holder fast i egne værdier, når det kommer til reklame på hendes profil.

 »Jeg siger kun ja til de reklametilbud, som jeg synes understøtter min personlighed eller ting, som jeg ved, mine følgere kan lide at se.« 

Slut med perfekthedskultur
Da Josephine svarer på, om hun synes, at hun bidrager til den perfekthedskultur, der har floreret på Instagram, er det et tøvende svar: 

»Ja, måske lidt. Men alligevel, nej.«

Jeg synes, at kulturen på Instagram har ændret sig. Når man scroller igennem en af de store influencers’ feed, så føles det som om, at det eneste der er, er reklame. Sådan vil jeg ikke have, at det bliver, når folk klikker ind på min profil.

Josephine siger selv, at perfekthedskulturen er et problem. Især hos piger. Billeder, der lægges op, er ofte alt for opstillede og viser kun en brøkdel af den enkeltes liv.

Josephine fortæller, at noget af det, der er vigtigst for hende, er, at hun ikke ændrer sig for virksomheders skyld. Hun lægger de billeder op, hun har lyst til, og hun søger ikke nogens anerkendelse.

Et opråb imod SoMe-kulturen blandt unge
Josephine indrømmer, at hun bruger utrolig meget tid på Instagram – i så stort et omfang, at hun ikke selv har kontrol over det. 

»Hvis der skete noget med min Instagram, og den blev taget fra mig, så ville jeg nok begynde at græde. Det har taget lang tid at opbygge mit feed, og jeg er nok mere afhængig af Instagram, end jeg ellers har ville indrømme.« 

Josephine indrømmer hurtigt, at hun synes, det er et problem, at kulturen på de sociale medier blandt unge har ændret sig så markant. Hun tilføjer, at det for hendes vedkommende kan bunde i, at hun førhen har brugt meget tid på at have de rigtige billeder på sin profil. Hun fortæller, at mange unge har en tendens til at måle og veje andre profiler og billeder i forhold til, om det enkelte billeder er værdigt til at lægge på Instagram. 

»Jeg poster de billeder som jeg selv synes er pæne, men jeg kan nok ikke helt undgå at lade mig påvirke af tidens trends og kulturer blandt unge, bare en lille smule,« fortæller Josephine.

Dette mener hun, da de sociale medier fylder så meget blandt den unge generation. Hun tilføjer til sidst, at hun tidligere har gjort sig mange tanker om, hvad andre tænkte om hende. Josephine har ofte oplevet at blive kommenteret på af andre, både på billeder og i virkeligheden. 

»I stedet for at sidde på Instagram og tænke over, hvad andre tænker om mig, så rør det mig ikke længere. Enten så kan folk lide mig, eller også kan de ikke. Det vigtigste for mig er, at jeg er tro mod mig selv, og sådan synes jeg også, at andre burde tænke.«