Fyens Stiftstidende lancerer ny pop up-avis

Foto: dran.webnoviny.sk

Fyens Stiftstidende lancerer i næste uge en revolutionerende udgave af den traditionelle avis. »Det er et banebrydende projekt, som man aldrig har set før, « siger udviklingschefen.

 

 


Af William Sonne Kaalø

Er du fan af bøger, hvor indholdet folder sig ud, når du åbner dem, og kan du samtidig lide at have en god gammeldags avis i hænderne?

Så er der godt nyt.

Fyens Stiftstidende har som led i deres innovative transformation taget et nyt initiativ for at gøre papiravisen mere levende og interessant at læse:

Fra på mandag udkommer Fyens Stiftstidende således som pop up-avis.

Kvinden i spidsen for projektet er udviklings- og redaktionschef Gerd Maria May.

Hun mener, initiativet er nødvendigt for, at papiravisen kan overleve:

»Folk gider ikke læse avisen, som den ser ud nu, så derfor prøver vi at gøre den mere spændende. Det her er helt nyt, og ikke set andre steder i Danmark,« fortæller hun til Lixen.

Layoutere har store udfordringer 

Men det nye produkt bliver ikke lanceret helt uden problemer.

En layouter fra Fyens Stiftstidende, der ønsker at være anonym, skriver i en mail til Lixen, at »det er helt umuligt at lave sådan en avis, « og fortsætter:

»Jeg ved ikke, hvad ledelsen forestiller sig. Nu har vi siddet og redigeret i den første avis i tre måneder, og det forhindrer ligesom, at aktualitetskriteriet bliver opfyldt.«

Men den kritik forstår udviklings- og redaktionschefen dog ikke:

»Det vigtigste er nu engang, at vi er innovative! Vi oplever ikke, at aktualitet er vigtigt for læserne.«

Prisstigning på 1110%

 Ifølge avisens egne oplysninger kommer ét eksemplar af avisen med det nye layout til at koste 250 kroner. Til sammenligning er prisen i dag 23 kroner – altså kommer prisen til at stige med knap 1110%.

Og ifølge Gerd Maria May er prisstigningen nødvendig:

»Det er jo ikke gratis at producere en avis. Vi har mange journalister, fotografer og layoutere, der skal aflønnes, og så har trykkeriet været nødt til at indkøbe en helt ny maskine, for at det kan lade sig gøre at lave avisen,« siger hun og fortsætter:

»250 kroner er jo heller ikke galt for en avis, der kan noget nyt.«

Den holdning deler en af Fyens Stiftstidendes faste læsere dog ikke.

Polle Olsen bor i Snave og køber avisen dagligt hos den lokale købmand. Men loyaliteten hænger i en tynd tråd, efter Lixen fortæller ham om den nye avis:

»250 kroner for en avis? Ha-ha, det er godt nok mærkeligt. Det er godt, de hygger sig inde på Fyens, meeeeeeen jeg tror nu ikke, jeg kommer til at læse den.«

Udviklings- og redaktionschef, Gerd Maria May, er dog sikker på, at læserne med tiden vænner sig til det nye design og den højere pris:

»Det er klart, at det her er et banebrydende projekt, som man aldrig har set før. Men det sagde man jo også om DSB, dengang de begyndte at køre med faste forsinkelser, og det har man jo også vænnet sig til,« fortæller hun.