Underholdende journalistik eller politisk comedy?

Foto: Peter Sørensen, Das Büro

Humor og underholdning indfinder sig tiltagende i nutidens nyhedsformidling. Og journalistik og komik er to genrer, Sebastian Dorset kender ganske godt.

Af Mikkel Hamann Jensen

Bevæger journalistikken sig mere i retning af comedygenren? Antallet af smilspredende personligheder i nutidens nyhedsformidling er voksende. Journalister såsom Monte Carlo-duoen og Kristoffer Eriksen pryder tv-skærmene og radioantennerne. Samtidig diskuterer danske komikere politik og nyheder mere end tidligere. Senest er Christian Fuhlendorff sprunget ud som samfundssatirisk talkshowvært på TV3’s ’Det sene show’.

Et af hovederne bag manuskriptet til showet er Sebastian Dorset, der har haft både stand-up og mediearbejde tæt på sig i over tyve år. I 1995 debuterede han som komiker. Han færdiggjorde to år senere sin journalistuddannelse på Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus. Derfor måtte Dorset være den helt rigtige til at kommentere på den igangværende medieudvikling og de nye comedytendenser. Så Lixen tog en snak med ham.

»Humor kan noget specielt. Hvis du kan få folk til at grine og føle sig underholdt, kan du få dem til at læse og se vigtige nyheder, de normalt ikke ville nærme sig. Få beskuerens interesse,« forklarer Sebatsian Dorset.

Journalister kan lære af komikere
Sebastian Dorset har altid haft en stor kærlighed til komik. Da den danske stand-upscene voksede i midten af 1990’erne, besluttede han at følge drømmen om at blive komiker fremfor at fortsætte med journalistfaget.

I årene efter at have dimitteret fra Danmarks Journalisthøjskole gik det hurtigt frem med hans stand-up. Han optrådte flere gange i TV2 Zulu’s ’stand-up.dk’, UNICEFs ’Talegaver til børn’ og tournésuccesen ’Fem på flugt’.

Dorset har et par ønsker og gode råd til den fremtidige nyhedsformidling efter at have arbejdet med både dygtige journalister og sjove komikerkollegaer igennem sin karriere.

»Man skal ikke være bange for at stille de dumme spørgsmål. Hvis en politiker eller ekspert snakker om et besværligt emne, vil en komiker spørge ind til de ting, personen ikke forstår. Det er journalister ikke så gode til,« mener Dorset og tilføjer:

»Hvis journalister ikke kan afkode bullshit, hvordan skal folk så? Få kritikken frem.«

Kreativiteten bør også være et fokuspunkt for journalister, ifølge komikeren.

»Journalister skal kunne overraske. Arbejde med sproget. Skabe nye og sjove udtryk. Der behøver ikke at være jokes ligesom i stand-up, men måske en pudsig vinkel eller historie,« råder Sebastian Dorset.

I 2003 vendte han tilbage til medieverdenen. Stadig med et strejf af komik. Han arbejdede på DR som satiredirektør helt indtil 2009, hvor han har skrevet materiale til flere TV2 Zulu-programmer.

Dorset anno 2016
I dag bruger han sin tid på at skrive klummer til danske dagblade og blogsites såsom Point of View International. Som nævnt før skriver han også materiale til ’Det sene show’ på TV3, og på hans hjemmeside er det muligt at booke ham som stand-upkomiker og foredragsholder.

»Jeg tænker meget over, hvordan jeg formulerer mig. Det skal du som komiker. Og som journalist for den sags skyld. Jeg skal hele tiden tænke: Hvordan kan jeg sige det her sjovere? Kan et andet ord eller navn være bedre at bruge?« tænker Dorset højt.

Men det er ikke det eneste fra journalistikken, han har brugt – og stadig bruger – i sin stand-up.

»Jeg kan let sætte mig ind i mine forskellige komikerjobs og forberede mig på alle slags publikummer. Jeg har fået et basalt samfundskendskab og en informationssøgningsteknik med mig, som jeg er virkelig glad for,« lyder det fra ham.

Sebastian Dorset mener, at komikere og journalister i det hele taget har en del tilfældes.

»Begge genrer arbejder med nogle af de samme værktøjer og arbejdsmetoder. Måske er det derfor komikken og journalistikken nærmer sig hinanden,« ler han.

 

mikkelhamann@hotmail.com