Stéphanie Surrugue: »Jeg er også et menneske, ikke bare en nyhedsmaskine«

Foto: DR, Agnete Schlichtkrul

Hun har gjort sine journalistiske krumspring fra Politikens papiravis til sendefladen. I dag er Stéphanie Surrugue TV Avisens første kvindelige USA-korrespondent. Og så er hun Instagramdronning. To ting, der hører unægteligt tættere sammen, end det lyder – i hvert fald hvis man spørger hende selv. 

Af Fleur Sativa
fsati15@student.sdu.dk

Nuanceret.

Et ord, der ikke bare beskriver hendes karriere, men også Stéphanie Surrugue selv. Som grøn journalistspire startede hun op hos Politiken. Dengang medier var traditionelle, og før sociale medier var et ord. I dag er hun ansat hos DR som journalist og korrespondent. Her sender hun for tiden nyheder hjem fra det store USA – men bag mikrofonen og det polerede mediebillede afslører hendes profil på Instagram, at hun også er både kvinde, datter og mest af alt: et menneske.

»Jeg tror, at jeg engang selv havde et billede af, at hvis man var journalist og ansat som korrespondent, så satte man sig ind i et fly i sin fine uldfrakke. Og så fløj man afsted, imens man læste i tykke aviser, inden man for en kort tid var på live,« lyder en ærlig beretning fra Stéphanie Surrugue.

Bag et poleret mediebillede
Men med kolde morgener, sene nætter og kaffeånde har hun igennem sin arbejdserfaring hurtigt måtte opdage, at jobbet som famøs korrespondent indeholder meget mere end lune flyveture. De sociale medier bruger hun derfor i høj grad til at invitere sine seere ind bag kulisserne og væk fra de traditionelle rammer.

»TV er jo ikke virkelighed. Fra studiet og ud i stuerne er det blevet opsat og koreograferet, og medieforbrugerne i dag er ikke dumme. De er både velvidende og kritiske, og jeg tror godt, at de kan rumme forskelligt indhold. Så hvorfor ikke bruge de sociale medier til at vise dem, at jeg også er morgengrim og træt, eller at jeg får hosteanfald under et live-interview. Jeg er også et menneske, ikke bare en nyhedsmaskine, og alt det andet er der jo masser af!«

Som et eksempel fortæller Stéphanie om et af sine opslag på valgnatten. Her valgte hun at lægge et billede op klokken syv om morgenen af hende selv og sin fotograf. På billedet så de begge trætte ud. De havde nemlig været oppe hele natten – og så kunne de se frem til at sende igen 3-4 timer senere. Noget, man ikke ville have set i TV-avisen, pointerer hun.

Plads til mere end bare selfies
»Det er sjovt at bruge de sociale medier til at stille ting lidt sidelæns op i stedet for, at alting altid skal ses forlæns. Jeg vil gerne vise medieforbrugeren “journalistværkstedet” og alt det arbejde, der ligger bag facaden. Vi er jo en hel masse, der hver dag knokler for at få en dækning hjem.«

Til trods for en tid, hvor iscenesættelse fylder meget for mange, er én ting især vigtig for Stéphanie Surrugue. Hun ønsker at dele mere end bare sig selv med sine over 27.000 følgere, hvilket ifølge hende “næsten er mere end antallet af seere en sløj tirsdag på DR2 Morgen”. Og netop derfor, skal der altid være indhold i det, hun deler.

»Jeg tror ofte, man må stille sig selv spørgsmålet: Er jeg journalist for min egen skyld eller for medieforbrugerens skyld? Personligt er mit arbejde meget mere spændende end mit private liv. Og man kommer bare længst, hvis man har noget at komme med. Uden indhold er form jo bare form. Det er ikke nok bare at være pæn eller sjov, eller hvad man ellers kan være.«

Selv er hun ligeglad med, hvad folk mener om hendes numse eller øjenbryn. Det handler om det, hun er god til: Sit job som USA-korrespondent. For den direkte forbindelse mellem journalistik og det digitale findes.

Stéphanie påpeger, at de sociale medier ikke er direkte journalistik, men hun er af den overbevisning, at de to ting er i familie.

» På de sociale medier tager man folk med ud i verden. Det er vel også det, vi gør som journalister. Virkeligheden er, at det ikke er alle, der sidder klar med kaffen klokken 18.30 og slet ikke de nye medieforbrugere. Og dem skal vi vel også henvende os til og motivere, så de finder den medieplatform, der passer til deres interesse for verden.«

For seertallene er faldende, og journalister anses stadig som nogle af landets mest utroværdige. Derfor dur det ikke, hvis man som journalist i dag ikke kan navigere rundt i de sociale medier, mener Stéphanie Surrugue. Af den grund er hun heller ikke ked af, at hun udover TV-vært, journalist og forfatter, nu også kan tilføje “Instagrammer” til CV’et.

»Vi skal huske at stå solidt på benene i vores faglighed, så kan vi nå rigtigt langt. Hvis jeg har flyttet nogle enkelte bare to millimeter i deres interesse for nyheder, så føler jeg, at jeg har gjort mit job. Også selvom det er på Instagram!«