»Du kan selv være hovedrollen i det, du laver«

Foto: Josefine Alberg

Journalistik forbindes ofte med nyheder, hyppige deadlines og konfronterende interviews. Men man kan være journalist på mange måder, og er drømmen i stedet at skrive underholdende artikler, længere features, personlige klummer eller livsstilsguides, så er magasinjournalistik måske sagen. Men hvad er det de glitrende forsiders genre kan? 32-årige Sara Møller Christensen er med sine 6,5 år på livsstilsmagasinet Woman lidt af en ekspert på området.

Af Josefine Alberg

Der hersker en udpræget ro over det åbne kontorlandskab i Benjamin Medias lokaler på Frederiksberg mandag formiddag. Her på førstesalen deler Woman-redaktionen pladsen med ere andre magasiner, som Costume og Magasinet Liv. Den fredelige stemning har måske nok noget at gøre med, at det er frokosttid, men samtidig er det ikke til at komme uden om, at magasingenren ligesom resten af den trykte presse er blevet ramt af den stigende digitalisering. Woman, livsstilsmagasinet til kvinder, med sine 16 år på bagen er ingen undtagelse, men de holder som mange hovedet oppe ved et større sats på online medier. Selvom en af konsekvenserne har været færre faste journaliststillinger, er der håb endnu, hvis man har en magasinjournalist i maven.

For ti år siden var det blevet Sara Møller Christensens tur til at forlade journalisthøjskolen og prøve kræfter med mediebranchen i de 18 måneders praktik, der er en del af uddannelsen. Hun ville gerne både skrive og lave TV og udover 12 måneder på TV 2 Sporten, søgte hun derfor et praktikforløb på seks måneder med mulighed for at skrive – og netop sådan en plads kunne Woman tilbyde.

»Jeg var hooked fra den første dag, jeg var her, og lige så snart jeg var færdiguddannet, tog jeg tilbage,« fortæller Sara Møller Christensen om den praktikplads, hun fik i hus med Woman. I dag sidder hun på femte år i chefredaktørstolen og har set Woman-redaktionen fra alle sider som både praktikant, skribent og chefredak- tør, og netop derfor er hun lidt af en ekspert på sit felt.

God magasinjournalistik kræver flid
»I starten, da jeg selv gik på Journalisthøjskolen, tænkte jeg: »Arg, det her er meget nyhedsagtigt, men der kommer altså en skat for enden af regnbuen.«

Woman-redaktøren understreger, hvor vigtig uddannelsen er, fordi redskaber som interview- og fortælleteknik er noget, man bruger hver dag i magasinbranchen, og det er redskaber, man får med sig fra uddannelsen.

Især forløbet med fortællende journalistik, har hun stadig glæde af i dag, men undervisningen i nyhedsjournalistik har også vist sig nyttig både i hendes arbejde på Woman, men også i de 12 måneder på TV 2 Sporten:

»Det kan godt være, når man sidder og terper case-, parts- og ekspertkilder, at man tænker – jamen, det er fedt, hvis jeg skal lave nyhedsjournalistik og intet andet – men så tager man fejl,« siger Woman-journalisten og uddyber:

»Her har man også brug for at kunne identificere og se, hvem der er den rigtige kilde til en artikel, bygge interviews op og sikre sig, at man kommer hjem med det rigtige og at kunne vinkle og gøre en historie skarp.« Dog kan du ikke udelukkende satse på nyhedsundervisningen, hvis du ønsker at skrive magasinjournalistik efter alle kunstens regler:

»Der er meget forskel fra nyhedsjournalistik, der kan være meget skabelonopbygget. Man skal kunne løfte alt fra lange og fortællende tekster, men man skal også kunne skrive om en hårspray på en måde, så det ikke lyder som en produkttekst,« siger Sara Møller Christensen.

En genre med personlighed
Magasingenren tiltaler Sara Møller Christensen af flere årsager, men en ting, hun flere gange kommer ind på, er muligheden for at bruge mange forskellige ting fra den journalistiske værktøjskasse:

»Det er sjovt, fordi det er afvekslende. Fordi man i samme nummer kan skrive om pinlige historier, noget der er sjovt og et eller andet sted lidt dumt, og så kan man også skrive om voldtægt, og hvorfor der egentlig er så få domsfældelser.«

En anden ting, hun fremhæver, er muligheden for at bruge sig selv i arbejdet:

»Man holder det ikke ud i strakt arm og skriver om det som uen på væggen. Du kan selv være hovedrollen i det, du laver,« siger Woman-journalisten.

Idéudviklingen kan derfor indebære at bruge egne samtaler med veninderne og forsøge at løfte dem til artikler, der kan være interessant for mange kvinder.

Og veninder er netop et nøgleord hos Woman både med sloganet ‘Woman – din veninde på nettet’, men også i redaktionsarbejdet og som hele grundværdien for magasinet:

»Det er måske en kæmpe kliché, men det er ikke bare et job; det bliver en livsstil, og de her kvinder bliver virkelig ens veninder.«

Kvinderne på Woman-redaktionen ved næsten alt om hinanden, blandt andet fordi de også gerne vil give meget af sig selv til Womans læsere:

»Vi har gjort meget ud af at være en synlig redaktion. Vi vil have almindelige kvinder ind på siderne og vise, at der egentlig ikke er forskel mellem os og læserne,« siger Sara Møller Christensen.

Det er også derfor, at Woman fylder bladet med almindelige seje kvinder i stedet for at rapportere om kendissernes stjerneliv:

»Hvis en helt almindelig Sanne fra Skjern kan noget sejt, så kan du fandme også. Jeniffer Aniston kan sidde og sige det samme og al respekt for hende, men det kan godt blive sådan lidt – jamen jeg er jo ikke Jennifer Aniston, det bliver jeg aldrig – men jeg kan måske godt være Sanne fra Skjern.«

 

joalb15@student.sdu.dk