Anders Bøtter om journalistikkens eftertragtede niche

Foto: Klaus Thodsen

For mange er musikjournalistik et eftertragtet medie. Der er ufatteligt mange om buddet, og jobbet som musikformidler kommer ikke ved at hvile på laurbærrene. Drømmer du om at sende radio på P6 BEAT eller skrive for et medies kultursektion, kræver det ifølge radiovært Anders Bøtter dedikation af allerhøjeste kaliber.

Af Alexander Berg Jensen

»Man skal øve sig. Øv dig, øv dig, øv dig. Kan ikke understrege vigtigheden nok,« fortæller Anders Bøtter mig i røret med budskabet om, at jobbet som musikjournalist ikke bliver serveret på en platinplade.

En trættende kliché lyder: Øvelse gør mester. Indprentet til den helt store guldmedalje, men ikke desto mindre vigtig. Især hvis man skal lytte til Anders Bøtters råd til journaliststuderende, der drømmer om at beskæftige sig med musik- og kulturjournalistik:

»Hvis man gerne vil lave noget med musik, så lav en blog og skriv på den hver dag. Vil man gerne være radiovært, men ingen medier vil ansætte dig, så lav dit eget radioprogram. Igen: Øv dig. Man skal holde sit sværd og sin pen skarp hele tiden.«

Fra dårlig betalt arbejde i pladebutik til P6 BEAT
Til daglig er Ander Bøtter radiovært på P6 BEAT. I hverdagene vækker han morgenfriske musiknørder i Morgenbeatet, og søndage er han metalambassadør i programmet Sort Søndag. Yderligere er han vært for konceptprogrammet P6 BEAT Elsker.

Vejen til Statsradiofoniens radiolokaler har ikke været den rene idyl:

»Jeg priser mig lykkelig for det, jeg laver. Men når jeg kigger tilbage på alle de ting, jeg har lavet for at komme her til, så har det krafthelvede været en lang vej.« Artikler for bittesmå, obskure magasiner og et arbejde i en pladebutik har engang været dagsordenen for Anders Bøtter:

»Man skal ikke undervurdere, hvor meget man vil komme til at ligge af frivilligt arbejde og interessetimer.«

Vigtig disciplin i journalistikken
Anders Bøtter stikker mig en potpourri af argumenter for, hvorfor musikjournalistik er en essentiel gren i journalistikken. Et af argumenterne handler om danskernes unikke forbrug af musik:

»Albumsalg, streaming og især livekoncerter sælger ekstremt godt – og det er ligegyldigt, om det er et stort navn eller et obskurt undergrundsband,« forklarer Anders Bøtter og understreger, at det er vigtigt med en journalistisk dækning af musik og kultur generelt.

alexanderberg17@gmail.com