Praktik i erhvervsjournalistik

Andreas

Andreas Lønstrup startede på Danmarks Medie og Journalisthøjskole i 2013. Han forventes færdiguddannet i 2017. Siden februar 2015 har han været i praktik hos Penge og Privatøkonomi, og når den tid slutter til februar 2016, bliver praktikpladsen rykket over til Berlingske Business i seks måneder.

Af Ida Stubbe

Hvad har været vigtigt for dig i din tid hos Penge og Privatøkonomi?

Jeg har lært en masse ting. Jeg har fået en masse ansvar af min øvrige redaktion. Vi er meget tætte og afhængige af hinanden. Det har været meget vigtigt for mig, at jeg har kunne levere. Men også rigtig vigtigt for de andre, at jeg har kunne levere, for vi er alle ansvarlige for, at magasinet bliver fyldt ud.

Følte du, at du vidste, hvad det hele handlede om, da du startede?

Det første interview jeg skulle lave, var, at jeg skulle ringe til en investeringsøkonom, og spørge hvad ROIC er. Jeg vidste ikke selv, hvad det betød, så det var meget stressende. ROIC betyder Return On Invested Capital, og jeg havde bare ikke styr på det. Jeg blev kørt fuldstændig rundt i manegen, og jeg følte, at jeg ikke kunne en skid.

Men du har lært meget af at have været hos Penge og Privatøkonomi?

Ja, det synes jeg helt sikkert. Jeg har også valgt at specialisere mig indenfor erhvervsjournalistik. Jeg tror nemlig, at det er vigtigt, at man som journalist har et område, man er særligt god til. Jeg tror meget på, at fremtidens journalister skal være specialiserede.

Hvorfor?

Jamen fordi der er virkelig mange generalister. Det går ikke særlig godt i branchen. Alle mennesker kan skrive om alting i dag. Du og jeg kan skrive om alting. Det kan alle vores venner også gøre på Facebook eller på blogs osv. Så hvis folk skal gide at betale for journalistik, bliver det nødt til at være noget, der gør dem klogere.

Hvorfor har du valgt at specialisere dig i erhvervsjournalistik?

For det første fordi jeg synes, det er rigtig, rigtig spændende. Og så synes jeg, at det er et privilegium som journalist at få lov til at arbejde med noget, man selv ved noget om og opbygge et kildenetværk indenfor et specifikt felt. Det er også et privilegium at kunne gøre andre mennesker klogere, fordi man selv ved så meget om lige det emne.

Kan det blive kedeligt at beskæftige sig med det samme område hele tiden?

Nej. Det, der er kedeligt, er aldrig at komme til sagens kerne i noget som helst.

Vil du anbefale andre journa-liststuderende at søge praktik i nichepræget journalistik?

Ja, det vil jeg. Men jeg vil især anbefale dem at finde ud af, hvad det er for et stofområde, de virkelig godt kan lide. Så ville jeg anbefale dem at blive rigtig dygtige til lige det, og lave nogle gode historier om det.

Tror du erhvervsjournalistik er hårdere end ’normal journalistik’?

Jeg tror altid det er hårdt at være ude på dybt vand, hvor kilden ved meget mere end man selv gør. Så det er vigtigt, at man anerkender, at man ikke kan vide alting. Men også samtidig tage sit arbejde seriøst.

Har du et råd til andre journaliststuderende, som vil søge praktik i erhvervsjournalistik?

Det er vigtigt, at man selv kommer med nogle gode historier. Og at man er engageret i det, man laver, og byder ind med ideer. Det er ikke særlig fedt at lave de historier, der ligger bagerst i bunken. Det er altid sjovest at lave sin egen ide og følge den til dørs.

Hvad er særligt fedt ved at arbejde med erhvervsjournalistik?

Jeg tror, at hvis man vil være en rigtig god journalist, så skal man ikke se det som et 9-17 arbejde. Så bliver man nødt til at gå op i det i sin fritid og virkelig brænde for det, og altid tænke på, hvad den næste gode historie kan være.

Hvordan finder du de gode historier?

Dels fra mine kilder. Og dels ved at holde mig orienteret med en masse gode medier, som fx The Economist, nyhedsoverblik fra Bloomberg, Financial Times, og så selvfølgelig alle de danske medier som Børsen, Finans og Business.

 

iniel14@student.sdu.dk

Foto: Benjamin Media